Deel dit artikel
-

Easynet: “Voice over ip is overhyped”

“Voice over ip is overhyped en wordt met name door de hardware-producenten gepushed.” Dit stelt Arjen Berendsen, directeur van internetaanbieder Easynet. “De klant maakt het niets uit of hij nu voice over ip of een andere technologie gebruikt, hij wil alleen maar voordeel. De vraag is of dat voordeel er is met voice over IP. De klant ziet alleen maar dat hij duurder uit is, omdat hij eerst moet investeren in hardware.”

Easynet is een Engelse aanbieder van breedband-internet voor de zakelijke markt, het is actief in acht Europese landen, waaronder ook Nederland. Hier concurreert het met onder meer KPN en Versatel. Easynet levert ook voice over local loop, een technologie waarmee het naar eigen zeggen een goedkoper alternatief biedt voor voice over ip.

Berendsen: “Natuurlijk gaat alle telefonie straks over ip. Vraag is alleen of je er een hele nieuwe centrale voor nodig hebt en aparte toestellen. Met voice over local loop en met een zogeheten softswitch kom je er namelijk ook. Dat is stukken goedkoper. Waarom zou een klant ook iets nieuws gaan bestellen als het oude systeem nog prima werkt? Voice over ip is egenlijk alleen interessant voor die bedrijven die naar een nieuwe locatie verhuizen. Daarvan kun je zeggen: ze moeten die investering doen.”

“Bedrijven hebben helemaal geen zin om vijftien procent duurder uit te zijn omdat ze voice over ip moeten implementeren. Klanten zijn kritisch en willen juist goedkoper in plaats van duurder uit zijn. Klanten willen maar twee dingen als het op telefonie aankomt. In de eerste plaats dat het werkt en in de tweede plaats dat het goedkoper is. Aan die twee verwachtingen kan voice over ip niet direct voldoen.”

Easynet biedt sinds kort ook spraak aan. Dat is met name te danken aan de overname van Novaxess. “Wij bieden inderdaad het goedkopere voice over local loop en uiteindelijk willen we ook vdsl gaan aanbieden. Het mooie van vdsl is dat er grotere bandbreedtes te behalen zijn tot 30 mb. En dat met de bestaande koper infrastructuur. Voor geïntegreerde spraak- en dataapparatuur hebben we onlangs een deal gesloten met Samsung in Korea. Samsung wil in Europa namelijk graag voet aan de grond krijgen met zulke producten. Die apparatuur is al voorbereid op nieuwe technologieën zoals vdsl. We kunnen vdsl alleen nog niet aanbieden omdat de Opta zich er nog over moet uitspreken. Verder speelt mee dat we de Samsung-apparatuur nog aan het testen zijn. We hebben zeven Koreaanse ingenieurs in ons laboratorium zitten die nu de boel uitgebreid aan het testen zijn. We denken in oktober van dit jaar klaar te zijn met de proeven.”

Berendsen zegt wel te geloven in ip-telefonie. “Het gaat alleen allemaal veel langer duren dan tot nu toe wordt aangenomen. Ik denk dat het nog zeker 5 tot 10 jaar gaat duren voordat iedereen is overgestapt op ip-telefonie.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Martijn

overhyped? Met Skype bel ik nu vanaf vrijwel elke hotspot voor 2 eurocent / minuut de hele wereld rond. Niets Hype, gewoon erg goedkoop om te gebruiken. De kwaliteit is OK. Beetje net-lag maar voor dat goedkope bedrag vindt ik het geen probleem af en toe iets te moeten herhalen. Hotspots in combinatie met een VOIP tooltje zoals Skype zijn misschien niet de vervanging voor bestaande telefonie maar laten mij als global-traveller wel overal vandaan voor een redelijk bedrag bellen.

Johan Meulekamp

VoIP overhyped? Misschien wel, maar in ieder geval veelbelovend en daarom volop in de belangstelling. Inderdaad de wijze waarop telefoonverkeer wordt getransporteerd zal een eindgebruiker niet interesseren, wel wat het hem kost en uiteraard kwaliteit, betrouwbaarheid e.d. Vrijwel alle spraak in ons telefoonnet is overigens al gedigitaliseerd, denk alleen al aan ISDN. Mijn verwachting is dat er, zeg over drie jaar, niet meer over VoIP wordt gesproken, het zegt immers alleen iets over het protocol dat wordt gebruikt om spraak te transporteren en wie heeft het nou bijvoorbeeld nog over specifieke telefonie signalerings technieken zoals: E&M, SS7 ?Allemaal techniek. Waarom misschien toch VoIP hype? Wel, naar mijn idee omdat er een verschuiving zal plaatsvinden naar intelligente netwerken voor spraak en data, met standaarden waardoor het voor hard- en software leveranciers goedkoper wordt om allerlei features vanuit een netwerk aan te kunnen bieden. Beperken wij ons tot spraak dan kun je denken aan universal number, oftwel zodra je je als consument bekend maakt bij het netwerk (inloggen) kun je boodschappen (email) ontvangen, inclusief telefonische oproepen ongeacht de plaats waar je je bevindt, draadgebonden of draadloos en met eenzelfde adres (telefoonnummer). Verwissel de consument voor zakelijke gebruiker of Call Center Agent dan worden de voordelen van toepassing van een gestandaardiseerd protocol zoals VoIP en daarbij behorende software applicaties die een en ander intelligent maken nog veel groter en dat alles zonder de noodzakelijke gebruikelijke grote investeringen voor bedrijven in telecommunicatie systemen zoals telefooncentrales en dergelijke, een simpele PC, PDA met Internet verbinding is vaak voldoende. Leveranciers zoals genoemd in het artikel zouden dit kunnen aanbieden op basis van pay as you use. Waar gaat nu de strijd om? Wel, leveranciers van bijvoorbeeld telefooncentrales, call centers etc. hebben een fabriek die systemen ontwikkelen en produceren en graag verkopen. Denk hierbij overigens aan de hele keten van leveranciers van printplaten, kasten en deuren tot en met back-up batterijen en airco's. In de regel moet de gebruiker hiervoor fors investeren en krijgt te maken met fikse plaatsings- ruimte- onderhoudskosten en kosten voor het operationeel houden (adds, moves and changes). Zij vertellen hun klanten dat het verstandig is om de telefooncentrale te laten upgraden naar IP (VoIP), zij moeten immers een fabriek laten draaien. Stel je voor dat je nu alle gangbare functionaliteiten (features) vanuit het netwerk aangeboden krijgt en je niet meer hoeft te investeren in in-house systemen zoals call centers en telefooncentrales? En dat het verder niet uitmaakt waar de medewerker zich bevindt, op kantoor, thuis of op een hotelkamer, of dat je je bedrijf verplaatst, nieuwe vestigingen opent of vestigingen sluit danwel call center agents verplaatst of ongeacht de geografische locatie laat samenwerken. En dat dit alles geboden wordt door enkel software applicaties, er is dus geen fabriek meer nodig voor kasten en deuren, een bedreiging voor deze leveranciers en kansen voor software ontwikkelaars. Ik bedoel maar. Ik ben het daarom eens met de strekking van het artikel, met een opmerking: VoIp, mits deskundig geconfigureerd qua netwerk, keuze van interfaces, leveranciers e.d. (vergelijkbaar met de wijze waarop traditionele telefonie netwerken worden ontworpen inclusief Erlang berekeningen) is vandaag de dag een betrouwbare technologie, betrouwbaar in die zin: vergelijkbare beschikbaarheid zoals wij die kennen bij traditionele telefonie systemen en van goede kwaliteit (lees: verstaanbaarheid). Als ik nu zou moeten kiezen voor VoIp versus traditionele bedrijfstelefooncentrales/call centers dan is mijn keuze duidelijk: VOIP gebaseerd op open standaarden. Martijn is al een tevreden VOIP gebruiker er zullen er vele volgen!

Ralph Dost

Wat is een hype? Ik denk dat VoIP 6 jaar terug flink overhyped was, maar op dit moment realiteit is. Ik ben het voor een deel eens met Arjen Berendsen. VoIP is niet per definitie goedkoper, zoals door sommige mensen gedacht wordt. Graag zou ik toch wel enige nuances aan willen brengen. De techniek VoIP heeft op verschillende niveaus haar toepassing gevonden. Zowel op de backbone netwerken van de telco’s, als in consumenten toepassing, als in telefooncentrales voor de zakelijke markt. Als bedrijven gaan verhuizen dan is het in veel gevallen interessant om te investeren in een VoIP telefooncentrale. Maar dat is sterk afhankelijk van de huidige centrale. Is deze mee te verhuizen? is dat uit kostenoogpunt interessant? Is het makkelijk te realiseren om dat binnen een nacht te doen, omdat de ene dag nog op de oude locatie gewerkt wordt en de andere dag op de nieuwe? Er zijn veel meer redenen om een nieuwe telefooncentrale te kiezen. Bijvoorbeeld de centrale is afgeschreven, er wordt geen ondersteuning meer geleverd voor de centrale, er mist functionaliteit, er zijn te weinig poorten etc. Soms is uitbreiden mogelijk, soms is dat ook erg kostbaar en soms is dat niet mogelijk. Als een bedrijf dan een nieuwe centrale nodig heeft, dan is de keuze voor VoIP steeds vaker interessant. Met name als er iets meer functionaliteit gewenst is. Dus niet alleen opnemen, doorverbinden en een voicemailbox.  De oplossingen van de meest bekende namen (Cisco, Siemens etc.) is inderdaad prijstechnisch niet altijd interessant. Inmiddels zijn er partijen in de markt die volledig in VoIP gespecialiseerd zijn (SwyxWare bijvoorbeeld) die op prijs vaak prima kunnen concurreren met traditionele centrales. Daarbij kun je in heel wat gevallen toch nog een leuke besparing bereiken op de beheerkosten. Als je meer locaties, thuiswerkers of flexplekken hebt, dan kan er vaak een extra besparing gerealiseerd worden. De situaties waarbij je een gloednieuwe ISDN centrale beter de deur uit kan doen om in te ruilen voor een VoIP centrale zijn zeer beperkt. Nu steeds meer organisaties gateways (van IP naar PSTN/ISDN en andersom) in het netwerk gaan aanbieden, kun je straks je telefoonlijnen van KPN (of andere aanbieder) opzeggen. Je koppelt dan je IP telefooncentrale via het internet aan de gateway van een aanbieder. Op dit moment is het grootste obstakel vaak nummerportering, maar daar wordt aan gewerkt. Als je nu dus investeert in een VoIP telefooncentrale dan is de kans bijzonder groot dat je over 1-2 jaar in veel gevallen kan besparen op je abonnements- en gesprekskosten. Investeren in VoIP is voor zeer veel organisaties dus een toekomstvaste investering in tegenstelling tot ISDN. Uiteindelijk geloof ik dat het zal worden zoals Johan Meulekamp beschrijft. Dit zal naar mijn mening nog wat tijd nodig hebben. Alles zal in kleine stapjes gaan. Net als met van GSM naar GPRS, naar UMTS, naar de volgende standaard….. Het scenario dat Johan Meulekamp beschrijft zal in eerste instantie met namen interessant zijn voor consumenten en organisaties die niet veel meer nodig hebben dan bellen, gebeld worden, doorverbinden, voicemail en misschien nog een paar diensten. Organisaties die hun telefonie willen integreren met CRM, ERP of andere applicaties zullen in veel gevallen nog een VoIP telefooncentrale/server op een vestiging hebben staan. Maar daar zal de komende paar jaar veel in gaan veranderen, de eerst serieuze initiatieven zijn er al. Voordat de hele markt overstag is duurt natuurlijk nog wel wat jaartjes.

Hendrik Rood

Een duidelijke en nuchtere opinie van Berendsen. Als je als bedrijf net Novaxess hebt gekocht, dat al enige jaren met een softswitch en Voice over DSL werkt, dan krijg je van je nieuwe werknemers te horen hoeveel technische problemen er wel niet zijn om bij een klant een klassieke PABX-opstelling te migreren naar VoDSL. Direct door naar VoIP is een nog veel grotere sprong. Het met nieuwe oplossingen substitueren van technieken die vrijwel 100% maatschappelijke penetratie hebben bereikt gaat nooit snel.  Het doet mij altijd weer terugdenken aan begin jaren negentig, toen ik met mijn entree in deze industrietak leerde dat er op een aanzienlijk aantal plaatsen nog lokaalbatterij-systemen in Nederland in gebruik waren, o.a. langs spoorlijnen en op kades in havens. Voor het construeren van netwerken voor die klanten werd zelfs in de jaren negentig nog speciale hardware ontwikkeld. Daar werd dus ook nog aan verdiend, anders werd er niet aan ontwikkeld. Een lokaal-batterij systeem is de telefoontechniek uit de periode 1881 – 1900. Het zijn die toestellen met de zwengels om de schel aan de andere zijde over te laten gaan. Na 1900 kwamen de centraal batterij-systemen in de mode.  Wie dus denkt dat VoIP wel even de markt gaat vegen is zeer naïef. Wat echter wordt onderschat door Berendsen is het aspect dat er een nieuwe vorm van communiceren met VoIP eenvoudig wordt gerealiseerd, die via PSTN/ISDN niet of met grote moeite kan worden vervuld. Sommigen denken daarbij aan videotelefonie, anderen aan vormen van messaging en presence. Wordt zoiets populair dan kan VoIP plotseling exploderen in gebruik. Het gaat dan om nieuwe toepassingen die VoIP enabled. Dan zijn er vermoedelijk ook massaal nieuwe terminals/toestellen nodig, maar daar wil een consument dan wel voor betalen. Ik ken echter nog geen ondernemer met het juiste idee om zo'n bypass te organiseren en exploiteren. Het zal dus wel even duren, zeker zolang alle marktpartijen VoIP positioneren als substituut voor PSTN/ISDN. Zeilvrachtschepen zijn heel lang in performance opgevoerd na de komst van de stoomboot. Pas na het aanleggen van het Suez-kanaal, waar zij niet eenvoudig door konden varen, verloren zij hun concurrentiekracht en is hun gebruik ingestort.

Johan Meulekamp

Goed om in 2007, zo'n drie jaar verder eens te kijken waar wij staan: bron Forrester-analist: bedrijven omarmen VoIP massaalVoIP is definitief doorgebroken in Europa en het gebruik ervan doet niet meer onder voor dat in Amerika. De overtuiging dat VoIP werkprocessen kan verbeteren is belangrijker geworden dan het idee dat je met VoIP kosten kunt besparen. Dat zegt Forrester-analist Phil Sayer. Sayer: "VoIP is een rijdende trein geworden waar iedereen op wil springen, uit angst om achter te blijven en niet te profiteren van de productiviteitsvoordelen die het oplevert."–

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond