eBay concurreert via mobiel met offline winkels

eBay publiceert een iPhone-applicatie waarmee consumenten, terwijl ze in een winkel zijn, online naar producten kunnen zoeken. Barcodes en QR codes vormen daarbij de link tussen de offline en online wereld.

In juni nam eBay de ontwikkelaar van iPhone-applicatie RedLaser over, afgelopen week publiceerde het een nieuwe versie van de software. Deze nieuwe versie toont ook de zoekresultaten van eBay en diens dochterbedrijf Half.com, een productvergelijker.

RedLaser is een gratis applicatie waarmee gebruikers thuis of in een winkel de barcode of QR code van een product kunnen scannen. Na het scannen laat de software zien waar de betreffende producten te koop zijn en tegen welke prijs.

eBay brengt hiermee zoekverkeer uit de fysieke wereld naar de digitale omgeving. De zoekresultaten van RedLaser tonen niet enkel eBay-producten maar ook zoekresultaten van andere webwinkels en die van Google Product Search.

Het programma is ook via de Nederlandse iTunes te downloaden, al blijkt dat er amper Nederlandse producten of verwijzingen naar lokale webwinkels in de zoekresultaten staan.

Er is een SDK, digitaal bouwpakket, beschikbaar voor RedLaser. Nederlandse productvergelijkers, webwinkels of databasebedrijven kunnen zodoende hun eigen producten en diensten doorzoekbaar maken met de applicatie. Dat hoeven niet per se webwinkels te zijn, want een wijnhandel of voedselproducent kan even goed een eigen versie van de software maken.

RedLaser is volgens eBay zo’n 5 miljoen keer gedownload. De nieuwe SDK is reeds in handen van 100 externe ontwikkkelaars.

eBay verwacht dat het via de mobiele telefoon dit jaar voor ongeveer 1,5 miljard dollar aan handel genereert.

Uit een onderzoek van leverancier Scanlife blijkt dat het mobiele gebruik van barcodes en QR codes dit jaar met een factoor 7 is gegroeid.

Deel dit item

Gerelateerde items

Met aanvulling van mapping (waar zijn de outlets waar de vergeleken producten verkrijgbaar zin) en koppeling aan social media (wat vinden/adviseren vrienden) helemaal top. Veel nieuwe dynamiek in retailing.

Reactie plaatsen