Deel dit artikel
-

eBay: Revolutie van m-commerce is voorbij

Het is voorbij. De opkomst van mobiele handel is achter de rug. M-commerce is business as usual geworden bij eBay. Een interne reorganisatie maakt dat duidelijk. Mobiel is geen aparte tak van sport meer, maar fundamenteel onderdeel van de reguliere bedrijfsprocessen.

eBay was een van de eerste grote e-commercebedrijven die gericht en intensief investeerde in de ontwikkeling van het mobiele kanaal en plukt daar nu de vruchten van. Tot enkele weken geleden vonden de mobiele ontwikkelingen nog plaats los van de gangbare webprocessen. Een reorganisatie zorgt er nu voor dat het is geïntegreerd in de gewone processen.

Geen aparte topmensen meer, geen aparte productgroep meer. Mobiel is onderdeel geworden van Marketplaces, de groep waar alle b2c- en c2c-handel onder valt. Mobiel verantwoordelijke Kevin Hurst omschrijft het aan The Wall Street Journal als dat eBay de incubatiefase van Mobiel heeft afgesloten. ‘Het is business as usual’.

De exacte omvang van de mobiele handel bij eBay zal volgende week woensdagavond blijken als het bedrijf zijn kwartaalcijfers presenteert.

Iedere voorspelling en uitgesproken verwachting is in de afgelopen twee jaar een onderschatting gebleken. In 2011 zijn de verwachtingen tot drie keer toe naar boven bijgesteld en die bleken uiteindelijk nog te laag. Vorig jaar deed eBay één keer, in de zomer, een poging tot een voorspelling en die pakt vermoedelijk ook te laag uit. De verwachting klonk toen: zeven procent van alle handelswaarde wordt gerealiseerd met een mobiele drager. Het zou geen verrassing zijn als dat percentage over heel 2012 tussen de tien en vijftien procent ligt.

Om het mobiele handelsproces te vereenvoudigen, bracht eBay deze week updates uit voor zijn iOS-applicaties. Een belangrijke nieuwigheid daarin, is dat kopers niet per se een eBay- of PayPal-account meer moeten hebben om te kunnen kopen. Verplichte registraties werden nog als drempel ervaren door belangstellende kopers.

Over Nederlandse omzetten houdt eBay Inc. altijd stijf de lippen op elkaar. Financiële cijfers worden enkel op globaal niveau gerapporteerd. Marktplaats.nl, eBay grootste activiteit in Nederland, meldde eind vorig jaar wel aan deze uitgave dat inmiddels veertig procent van al het gebruik van de handelssite plaatsvindt via mobiele dragers, zowel smartphones als tablets. Dat heeft volgens directeur Olivier van Duijn geenszins een kannibaliserend effect op het gebruik van de vaste website.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond