Deel dit artikel
-

‘E-commercestarters mogen tot 10 jaar verlies maken’

Rocket Internet houdt er duidelijk regels op na, wat winstgevendheid van zijn bedrijven betreft. E-commercebedrijven, zoals Zalando, hoeven zeven tot tien jaar geen winst te maken.

Marktplaatsen hebben maximaal vijf jaar de tijd om zwarte cijfers te gaan schrijven en financiële dienstverleners tussen de zes en acht jaar. Ondernemer Oliver Samwer, medeoprichter van de Europese incubator Rocket Internet, zegt dat in een van de steeds iets minder spaarzame interviews die hij geeft.

Net als Amazon.com investeert Rocket Internet eerst jaren in de groei van zijn ondernemingen. Jarenlang hoeft er geen winst te worden gemaakt, zo lang de participaties maar niet afwijken van het geformuleerde groeipad.

Sinds Zalando in 2010 naar Nederland kwam, mochten critici graag roepen dat de modewinkel geen winst maakte en dus op lange termijn niets voorstelde. De recentste kwartaalcijfers bewijzen hun ongelijk. Bij een omzet van een miljard euro wordt het eerste bescheiden positieve resultaat gehaald. Ruim binnen de zeven tot tien jaar die Samwer aan deze categorie bedrijven gunt.

De rode cijfers die woonwinkels West Wing en Home24 schrijven, vormen vanuit dat perspectief ook geen probleem.

De Duitse serie-ondernemer bereidt zijn incubator voor op een beursgang. Dat zou tegen het einde van het jaar kunnen plaatsvinden.

Foto: Steve Jurvetson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond