Deel dit artikel
-

Ecostroom – Eneco

In het campagnepanel geven drie deskundigen een rapportcijfer aan een campagnesite. Lees wat de experts ervan vinden en geeft zelf onderaan een cijfer aan de campagnesite! Dit keer groene bakfiets van Eneco.

Ook een goede camapagnesite gemaakt? Mail hem!

Site: Ecostroom Bakfiets
Opdrachtgever: Eneco
Opdrachtnemer: Strawberries
Media: Televisie, print, klantenmagazine

Andere betrokken partijen:
Offline concept: Het Stormt
Realisatie banners: Wend
Implementatie: Atos Origin / eBusiness Center ENECO Energie Eneco

Doel van de campagne
– Nederland weet dat ENECO Energie steeds groener wordt
– Merkbekendheid van, -overweging en -voorkeur voor ENECO energie
– Aantrekken van bezoekers naar de actiewebsite en www.ecostroom.nl
– Verkoop van Ecostroom- en gascontracten aan nieuwe klanten

ENECO Energie zet haar campagne ‘Samen kunnen we het doen. Ieder gezin groen!’ voort en meer geënt op een specifiekere doelgroep. Om het aantal Ecostroom-klanten verder te vergroten, wordt aangehaakt op een heersende ‘groene trend’ in Nederland. Door het bieden van een korting van € 500,- op de originele Babboe bakfiets (van € 1199,- voor € 699,-) wordt de consument getriggerd een Ecostroom- en gascontract af te sluiten. Ofwel: groen bewegen, groene stroom gebruiken en hierdoor een dubbele bijdrage leveren aan een schoner klimaat!

Het panel

Olger Smit
Strategy Director OMD Nederland
Cijfer: 8

Van de theorie om te ‘zaggen’ als de concurentie ‘zigt’ lijkt Eneco zich niets aan te trekken. Ze zetten (ook) vol in op de denk-toch-aan-de-kids milieu trend. De TVC uitvoering is werkelijk prachtig, de net te dikke buurman die de auto wast en subtiel het nakijken heeft bij gebrek aan een hippe bakfiets, geweldig detail. Online op de actiepagina wordt het gevoel wat mager doorvertaald, maar ik kan me indenken dat het een bewuste keuze is om de focus online toch vooral op respons te leggen. Ik vraag me wel af of Eneco nu zijn eigen klanten wil converteren naar ecostroom, of dat juist nieuwe klanten moeten worden aangetrokken. Hoe dan ook steekt dit met kop en schouders uit boven wat Nuon doet. Dit zit echt veel dichter op de doelgroep. Als mijn vriendin dit ziet wil ze het (mede vanwege die handige bakfiets, toegegeven ;).

Jonas de Groot
Marketing manager Subweb
Cijfer: 5

Nee, hier zal ENECO echt geen massa’s nieuwe klanten voor ECO-stroom mee gaan scoren. Leuk voor mensen die op zoek zijn naar een bakfiets. Leuke reclame ook, voor die bakfiets. Maar verder? Erg mager. Goed voor het klimaat en de kinderen, zeggen ze in het spotje. Volgens de site draag je zelfs bij aan de luchtkwaliteit in uw eigen omgeving. Maar waarom voorzien ze dan niet iedereen sowieso van groene energie? Het is (volgens ENECO) net zo duur en ik kan me niet voorstellen dat er mensen tegen zouden zijn.

Menno Jan Janssen
Clockwork
Cijfer: 5

Deze campagne ken ik via de Tv-commercial, online niet bewust gezien. Het meest virale eraan vind ik het muziekje. Als er een online virale component was/ is die aan mij en mijn omgeving voorbij gegaan. Niet dat je er iets aan gemist hebt. Heel veel stijlen, onrustig geen verband, had voor de herkenning de commercial gebruikt. De calls to action zijn te weinig duidelijk in de pagina. En als men, via "de stap over pagina " en of de "nu bij ecostroom en gas" pagina terug wil komt er een pop -up met een enquête, waar je in het geheel niet op zit te wachten Al met al ziet het er naar uit dat dit even snel in elkaar gezet is met een klein budget, zonde van de moeite.

Deel dit bericht

4 Reacties

Erwin van Asselt

Oude-school marketing. Neem nu maar goede stroom af. Niet omdat je daarmee het milieu een dienst bewijst, maar omdat je dan een bakfiets voor weinig op de kop kan tikken. Een subtiel dreigement mag ook niet ontbreken: pas als er genoeg mensen deelnemen, kan ENECO het verschil maken door meer te investeren in de opwekking van groene stroom. Wat wil Eneco nu zelf en waarom nemen ze niet het voortouw in al die ongeigenlijke, groene discussies? Dus: lever standaard groene stroom tegen gangbare tarieven. Dan lever je het tastbare bewijs een onderscheidende partij te zijn in de energiemarkt. Voor nu: flauwekul, deze campagne!

Erik van der Made

Energie is moeilijk onderscheidend te maken. Eneco heeft wel een sympatieke en dicht bij huis benadering gekozen en combineert dit met een wannahave. Prima. Nuchtere benadering van het onderwerp. In mijn omgeving hoor ik vrouwen praten over de campagne (bakfiets) en dat is wat je wil….Geen angstige beelden zoals bij NUON over overstromingen. Of dat gewouwel van Essent over de aarde. Ik schrik wel van de naiviteit van de specialisten. Suggestie om iedereen op groen te zetten kan niet. Gaat ook om complexe inkoop. Kom dan met echte goede suggesties. Ook clockworkmeneer is mager in advies en suggesties.

Corne

De insight lijkt mij dat mensen die nu nog geen groene stroom hebben met een aantrekkelijke actie over de streep getrokken moeten worden. Als ze makkelijker over te halen waren geweest dan waren ze namelijk al wel eerder overgestapt. De campagne heeft de pretentie sociaal verantwoord te zijn maar is uiteindelijk een platte omkooptruc gericht op vrouwen die (een excuus voor) een bakfiets willen. Op zich klinkt de aanbieding interessant maar hij is het niet echt. De echte kale prijs van deze bakfiets van bedenkelijke kwaliteit is ongeveer 700 euro. Echte fietsenmakers geven garantie tot de deur op dit product en adviseren een beetje meer uit te geven voor een bakfiets waar je wel lang plezier van kunt hebben. Over een jaar komt de roest te voorschijn, piept en kraakt hij en is het rijplezier ver te zoeken. Dus dan pakken deze mensen met goede voornemens en de ambitie om hip te zijn de auto weer en is het milieu er per saldo helemaal niet beter van geworden. Als Eneco echt duurzaam en verantwoord wil zijn hadden zo ook de portemonee moeten trekken een een echte korting moeten geven op een goed product in plaats van deze zogenaamde korting van 500 euro.

Gert-Jan

Wij hebben de bewuste bakfiets jaren gebruikt en gaat nu in de verkoop op marktplaats. De Chinese kwaliteit viel wel mee. Altijd buiten gestaan zonder bescherming. Een heel klein beetje roest. Alleen het hout is nu aan vervanging toe.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond