Deel dit artikel
-

Eerste reële inzichten secondscreengedrag duiken op

De helft van de vrouwen en veertig procent van de mannen kijkt wel eens tv met een computer op schoot. Tv-kjkers zijn dan helemaal niet bezig met online shoppen of gamen maar met Search en Social Media.

Dat zijn de eerste inzichten die naar voren komen uit een onderzoek van GfK en Mediabrand Marketing Sciences. Die laatste is de kennistak van de mediabureaus UM, Initiative en BPN. Zij baseren zich bij hun uitspraken op data uit het Media Efficiency Panel. Dat is een nieuwe crossmediatool van GfK die in opdracht van Google is ontwikkeld en nog niet officieel op de markt is. De bureaus testen er al enige maanden mee en delen nu prille inzichten.

De mediaspecialisten onderzochten welk secondscreengedrag zichtbaar wordt bij welk soort tv-programma’s. Hun klanten, tv-adverteerders, kunnen met dat soort data gerichter mediaruimte gaan inkopen op tv, het web in en mobiele applicaties.

Het blijkt dat Search en Social Media veruit de populairste thema’s op de computer zijn tijdens het tv-kijken:

‘Secondscreengedrag wisselt per tv-genre. Zo wordt er meer gezocht in Google tijdens soaps en wordt er meer online gegamed tijdens buitenlandse comedy’s. Ook zien wij dat tijdens zeer specifieke inhoudelijke programma’s, zoals over recht bijvoorbeeld, sites in lijn met het onderwerp worden bezocht, ter ondersteuning van de programma inhoud.’

‘De top 3 tv-genres waarbij, gemeten naar tijd, het meest ‘ge-secondscreend’ wordt zijn: 1) buitenlandse Comedy’s, 2) programma’s over recht/justitie (Opsporing Verzocht en de Rijdende Rechter) en 3) Nederlandse Films (Drama).’

Bijna de helft van de vrouwen (47 procent) pakt regelmatig de laptop erbij om internet te raadplegen. Bij mannen ligt dat met veertig procent wat lager. Voor de zomer hopen de onderzoekers ook inzicht te krijgen op secondscreengedrag via tablets en smartphones. Voor deze peiling hebben ze enkel laptopdata gebruikt.

Foto: Robert Donovan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond