Deel dit artikel
-

‘Elektronicawinkel moet zich onderscheiden van internet’

Door de opkomst van internet is een goede vestigingslocatie voor elektronicawinkels steeds belangrijker. Dergelijke winkels op perifere locaties zijn kwetsbaar. Alleen zij die zich onderscheiden van hun concurrenten op internet hebben in de toekomst nog kansen. Dat stelt ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP uit Nijmegen op grond van eigen onderzoek.

De branche van elektronicawinkels is sterk in beweging. Door de opkomst van winkelen via internet en de economische crisis staan toonbankbestedingen onder druk. Het winkeloppervlak is daarentegen juist enorm toegenomen, mede door de komst van grootschalige winkels als BCC en MediaMarkt. De balans tussen vraag en aanbod is ernstig verstoord, met een onvermijdelijke sanering van (kleine) winkels tot gevolg, stelt DTNP.

Na een aanvankelijke stijging in de afgelopen jaren zijn de bestedingen in 2010 onder het niveau van 2003 terechtgekomen. Het aanbod is daarentegen juist gestegen, in totaal met 10 procent. Het gevolg is een afname van het aantal winkels in de eerste helft van 2011 met 7 procent. Het faillissement van elektronicaketen IT’S begin 2011 is hier een voorbeeld van. De sanering van het winkelaanbod zal de komende jaren verder doorzetten.

Binnensteden zijn daarentegen gericht op beleving en bieden nog wel een kansrijk vestigingsklimaat. Ook voor de binnensteden zelf heeft de aanwezigheid van elektronicawinkels voordelen. Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van bezoekers aan grote elektronicawarenhuizen ook nog andere winkels bezoekt.

Vooral in de elektronicabranche biedt het kopen via internet grote voordelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld levensmiddelen en kleding, gaat het bij elektronica veelal om producten waar consumenten doelgericht naar op zoek zijn en waar prijs een grote rol speelt (koelkast, televisie, laptop, camera). Internet biedt een bijna onbeperkt assortiment tegen de laagste prijs. Vanuit de luie stoel is dit aanbod eenvoudig te vergelijken en te kopen. De bestedingen aan elektronica via internet zijn de laatste jaren dan ook explosief gestegen. Het marktaandeel bedraagt inmiddels 12 procent. Naar verwachting zal dit aandeel de komende jaren verder toenemen. Sommigen gaan zelfs uit van een toename tot 50 procent.

Tegenover dalende bestedingen staat een forse toename van het aanbod door de komst van grootschalige winkels op de Nederlandse markt. Elektronicawarenhuizen als Saturn, MediaMarkt en BCC hebben een enorm assortiment, intensieve reclamecampagnes en een grote aantrekkingskracht op consumenten. Het marktaandeel van MediaMarkt bedraagt inmiddels bijna 20% (‘categorykiller’). Overige winkels hebben een kleiner assortiment, zijn minder bekend en hebben het imago duur te zijn. Het aantal bezoekers aan dergelijke winkels loopt dan ook terug.

Kleine en kleurloze elektronicawinkels komen in deze verdringingsmarkt onder steeds hogere druk te staan. Alleen winkels die zich onderscheiden van hun concurrenten op internet hebben in de toekomst nog kansen, stelt DNTP. Het onderscheid kan zitten in het bieden van beleving (grote elektronicawarenhuizen zoals MediaMarkt), specialisatie (speciaalzaken zoals Bang&Olufsen) of dienstverlening (servicewinkels zoals Expert).

Daarnaast is door de opkomst van internet een goede vestigingslocatie steeds belangrijker. Elektronicawinkels op perifere locaties zijn kwetsbaar. Gemak en prijs spelen hier een grote rol en dat zijn juist de voordelen van internet. Binnensteden zijn daarentegen gericht op beleving en bieden nog wel een kansrijk vestigingsklimaat. Ook voor de binnensteden zelf heeft de aanwezigheid van elektronicawinkels voordelen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Mooie open deur van DNTP 😉 Natuurlijk is onderzoek belangrijk, maar van dit fenomeen is de branche wel doordrongen. In vele branches gaat gelden dat “mainstream” gaat verdwijnen. Consumenten, maar ook bedrijven, zijn op zoek naar specialisten. In presentaties van prestigieuze onderzoekbureaus heb ik zelfs projecties op toekomstige online omzet van 50-70% gezien in de CE branche. Als dat waarheid wordt, is er alleen plaats voor een paar zeer lokale en service gerichte winkels naast de “groot grutters”. Zelfs het voortbestaan van BCC trek ik dan in twijfel. De lokale winkels moeten zich dan wel gaan onderscheiden in (onderhoud)service, bereikbaarheid, snelheid van leveren etc.
Het vestigen in binnensteden lijkt mij juist een lastige zaak, tenzij er “voor de deur” geparkeerd kan worden. Het lastige en dure parkeren in de binnensteden is ook een reden waarom steeds meer mensen online kopen. De planologen en stedebouwkundigen hebben hier ook nog veel werk te doen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond