Deel dit artikel
-

Emerce eDay: de toekomst is aan de sociale robot

Technologieën worden steeds complexer en robots en intelligente systemen maken steeds meer deel uit van onze maatschappij. Daarom moeten deze robots en systemen zich aanpassen aan hun nieuwe omgeving en ‘socialer’ worden. Vanessa Evers, hoogleraar Human Media Interaction (HMI) aan de Universiteit Twente, spreekt 6 november op Emerce eDay.

Er is steeds meer behoefte om allerhande werkzaamheden uit te laten voeren door technologie. Denk aan de zorg, daar wacht een arbeidstekort en neemt de vergrijzing toe. Of aan werkende ouders met kinderen, voor hen zou een zeer geavanceerde babyfoon een uitkomst zijn. Ook voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen kan intelligente technologie uitkomst bieden.

Evers verwacht dat we over vijfentwintig jaar in een hybride samenleving leven: mens en robot naast elkaar. Dat betekent dat robots die nu vooral gebruikt worden in fabrieken, ingezet worden in huizen, kantoren en publieke ruimtes. Robots moeten dus meer op ons gaan lijken om hier te kunnen functioneren. De technologie is in ontwikkeling, maar daarop vooruitlopend wil Evers onderzoeken hoe deze technologie het beste ontworpen kan worden. Hoe moet een robot zich gedragen om op mensen goed over te komen?

De vakgroep van Evers aan de Universiteit van Twentye onderzoekt vragen als: Hoe moeten virtuele mensen en robots omgaan met ons? Gedraagt een intelligent systeem zich op een manier die voor ons leuk en zinnig is?

Het doel van het onderzoek is om robots te ontwikkelen die sociale, emotionele en psychologische behoeften van mensen vervullen. Daarvoor is een aantal wetenschappelijke doorbraken nodig, stelde Evers enkele jaren geleden tijdens haar intreerede.

‘In America zeggen ze ‘it takes a village to raise a child’. Hetzelfde principe geldt voor een robot. De samenwerking die nodig is om een sociale robot te realiseren is immens.’

Een sociale robot moet de capaciteit hebben om de sociale omgeving van mensen te interpreteren. Hij moet de emotionele toestand van mensen kunnen bepalen door het analyseren van gezichtsuitdrukkingen, de gemoedstoestand en de stressniveaus van mensen. Ook moet de robot lichaamshoudingen, gebaren en sociale situaties herkennen en interpreteren.

Daartoe dient de eerste onderzoekslijn van haar onderzoeksgroep: het waarnemen van menselijk gedrag door robots of andere intelligente systemen, zoals hartslag, ademhaling, gebaren, gezichtsuitdrukking en slaappatronen. De tweede onderzoekslijn bestudeert hoe er een doorgaande dialoog kan ontstaan tussen robot en mens. Hier is de vraag hoe de dialoog vanuit de robot kan worden afgestemd op het gedrag van mensen. Met andere woorden: de robot reageert op menselijk gedrag door het interpreteren van de waarnemingen die hij doet.

Ten slotte is er een derde onderzoekslijn. Dit is er één van analyse en evaluatie. Hoe verandert de dialoog met een robot vanuit die waarnemingen ons vertrouwen in intelligente systemen? De drie onderzoekslijnen vormen samen een doorlopende cyclus.

Tickets voor Emerce eDay zijn hier te bestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond