Deel dit artikel
-

Emerce eRetail: ‘Internet niet oorzaak winkelcrisis’

Internet is niet de belangrijkste oorzaak van de crisis in de retail. Dat zegt onderzoeksbureau GfK. “In Nederland vechten winkels vooral tegen elkaar.”

Wie denkt dat de onlineshop winkeliers in de straat brodeloos maakt heeft het mis. “In de sectoren waar wij onderzoek naar doen, consumentenelektronica en IT, leidt offline nog altijd met een omzet van 5 miljard, en online met 1 miljard”, zegt Patrick Langley, Director Retail Operations & Services van GfK en samensteller/auteur van rapportages zoals de Brick&Clicks Monitor van IMNetworks. “Succesvolle online winkels danken hun succes hoofdzakelijk aan producten die menigeen kent. Nieuwe producten wil je zien en aanraken. Het is niet voor niets dat er een enorme rij staat voor de opening van de nieuwe Apple Store in Amsterdam.”

In Nederland hebben winkels vooral last van elkaar, zegt Langley. “We zijn een van de dichtbevolkte landen van Europa, in landen waar minder winkelaanbod is, zie je een snellere adoptie van verkoop via internet.” Het verdwijnen van winkels komt door ketenvorming. Van de 2400 zelfstandige winkeliers zijn er anno 2012 nog maar 300 over. “Die kunnen bijna niet opboksen tegen de grotere spelers. In Engeland is precies hetzelfde gebeurd, met als resultaat dat je in het straatbeeld telkens weer dezelfde namen tegenkomt.”

En juist in moeilijk economische tijden, waarin de consument de hand op de knip houdt, hebben zowel de ketens als online retailers het moeilijk, aldus Langley. “De klappen vallen aan beide kanten. Denk maar eens aan het failissement van Koopjeskampioen, opgekocht door Scheer & Foppen en aan de ondergang van  It’s.”

Succesvolle internetsites hebben volgens Langley veelal een niche ontdekt die niet door retailers wordt ingevuld. Omgekeerd geldt dat ook voor bakstenen winkels. “Fietsenverkopers hebben weinig last van online verkoop.”

Volgens Langley heeft de Brick & Cicks-formule de meeste kansen. “Winkelen is een vorm van tijdverdrijf, ga maar eens kijken tijdens de BTW Actie Dagen van de MediaMarkt, het ziet er zwart van de mensen. Consumenten kopen vooral online vanwege het gemak, waarbij prijs niet eens doorslaggevend hoeft te zijn.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Frank van Rijk

Dit klopt.
Natuurlijk, het missen van omzet (door e commerce en minder bestedingen) doet pijn. En we hebben teveel m² winkelvloeropp.
Maar m.i. zijn er twee hoofd oorzaken waardoor nog veel winkels zullen sluiten:
-een terugval in omzet van b.v. 10% kan niet worden opgevangen. M.a.w. “de schaar” (vd Kind)slaat toe.
-de winkel biedt de klant onvoldoende, is dus van onvoldoende kwaliteit.
Ondernemende ondernemers (het is wel fors hard werken) redden het of scoren zelfs goed, afwachten is een andere tak van sport, die niet goed afloopt.

Remy Bleijendaal

Heel vreemd verhaal. Online is niet de belangrijkste reden van problemen offline retail? Onderlinge concurrentie offline winkels is het belangrijkste probleem??

Als de offline winkels (van consumentenelectronica en IT) 1 miljard moeten afstaan aan online winkels (daling van omzet -15%), dan kan je toch niet zeggen dat dat geen issue is. 15% omzet verlies kunnen heel veel retailers helemaal niet aan.

Nog een voorbeeld: er worden steeds minder boeken verkocht, maar ondanks dat verkoopt bol.com er steeds meer. Dan kan je toch niet zeggen dat online winkels geen issue zijn voor offline boekenwinkels.

@ Frank: ben het daarnaast ook met je eens over onvoldoende kwaliteit van offline winkels. In de meeste winkels wordt je heel slecht geholpen en weet personeel weinig over spullen te zeggen.

Daarnaast kennen offline winkels je ook niet of nauwelijk. Terwijl een amazon of bol feilloos weet wat je wilt als je lang genoeg bij ze shopt en kunnen je ze gerichte aanbiedingen doen.

Roelof Jousma

Enkele opmerkingen:
. Niet alle online omzet is voor pure eretitels
. Vergeet niet rekening te houden met het omzetverlies door de toenemende handel in 2e hands spullen

We zullen toe moeten naar lagere huren en hogere toegevoegde waarde door beleving en verkopers.

Winkeldichtheid neemt vanzelf af als de trend doorzet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond