Deel dit artikel
-

Emerce eRetail: Meer innovatie op de winkelvloer

Op het snijvlak van fysieke retail en etail is nog veel ruimte is voor slimme innovaties. Dat zegt Kega Lab, dat gisteren in Bussum de paskamer van de toekomst toonde.

Een spiegel die webinformatie weergeeft is niet nieuw, maar in de paskamer hadden we hem nog niet gezien. Het Kega Lab-systeem begint met een bestelling op de website. In het voorbeeld dat Kega Lab geeft, kunnen vrouwen bij Hunkemöller een beha bestellen, die wordt klaargelegd in de winkel. Een ingebouwde RFID-scanner herkent de aanwezige producten én klant via NFC-technologie. Die kan het kledingstuk nog even uitproberen, en ziet op de spiegel een winkelmandje, waarin ook artikelen kunnen worden bewaard voor latere aankoop.

Kega, verantwoordelijk voor het concept en de software, ontwikkelde de Personal Fitting Mirror in samenwerking met Dobit en Nedap Retail, die de hardware voor de interactieve spiegel en de RFID-functionaliteit hebben geleverd. Op de spiegel navigeren door de volledige collectie is nog niet mogelijk.

In de komende jaren zullen steeds vaker schermen op de winkelvloer te vinden zijn met een breder aanbod aan artikelen die in de winkel besteld kunnen worden, maar thuis worden afgeleverd. Volgens Kega wordt dit dé retailtrend voor 2013 de winkelmedewerker met tablet. Die van Kega is via Magento gekoppeld aan de webwinkel en het intranet en biedt medewerkers direct toegang tot alle relevante klantinformatie en voorraden van alle vestigingen. Ook kunnen ontvangen zij real time berichten ontvangen met betrekking zogenoemde ship from store orders.

Het Alkmaarse Quickwins demonstreerde in de Innovatiestraat op Emerce eRetail Loyasys, een iPadzuil waar klanten eenvoudige vragen kunnen beantwoorden terwijl ze wachten bij een servicecounter of voor de kassa. Inzicht in tevredenheid van klanten is op elk gewenst niveau (bijvoorbeeld seizoen of dagdeel, per leeftijdscategorie of geslacht) real time beschikbaar. Volgens CTO Jan de Ruiter zijn klanten dankzij Facebook nu wel gewend om producten en diensten te liken.

Met potentiële klanten wordt gepraat. Dat kunnen supermarkten zijn, maar ook hotels, vliegvelden, benzinestations, modehuizen en woonwinkels.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart Creemers

Ik denk dat juist het gebruik in plaats van het eigendom van belang is voor een snelle invoering van deze en andere smart solutions. Immers, deze technologische ontwikkelingen gaan erg snel en vragen om constante aanpassing. Net zoals nu gebruikelijk is in de ICT-wereld waar vaak gewerkt wordt met leasing om innovatie te stuwen. Want met leasen wordt het – in tegenstelling tot wanneer een bedrijf een oplossing/smart solution koopt – makkelijker om bij te blijven in de levenscyclus van technische oplossingen.

Marco Vlaskamp

Bart, daar heb je helemaal gelijk in. Dat is ook de reden waarom ons systeem, Loyasys, in licentie per maand aangeboden wordt. Gebruikers kunnen op en af schalen en zij zijn verzekerd van de laatste ontwikkelingen. Voor Loyasys hebben wij een roadmap klaar liggen, vele nieuwe ontwikkelingen zullen de komende jaren worden doorgevoerd, de gebruikers profiteren hier van, dit zonder verdere investeringen.Wij kijken en luisteren ook goed naar onze klanten, indien zij een extra functionaliteit wensen welke een algemeen belang kan dienen, dan voeren wij deze product breed door, innoveren doen wij dan ook samen met onze klanten, alleen zo blijft ons product actueel en onze klanten tevreden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond