Deel dit artikel
-

Emerce Performance: D-Reizen wil macht van Google terugdringen

“We doen niet meer moeilijk over de kanalen. Het maakt niet uit of een klant wordt geboekt via het web, de telefoon of in de winkel”. Online marketing manager Maarten Sinnecker hoopt over vijf jaar aanzienlijk minder afhankelijk van Google te zijn. De fysieke reiswinkels spelen een belangrijke rol daarin.

Sinnecker ging vanochtend in Pakhuis De Zwijger tijdens Emerce Performance in Amsterdam in op de bricks & clicks-strategie van D-Reizen. “We hoeven niet meer te sturen op de afzonderlijke kanalen. Alle verkopen worden op basis van de postcode toegekend aan een fysieke winkel.”

Dat is bijvoorbeeld te zien wanneer iemand op ‘d-reizen’ zoekt op zijn mobiele telefoon. De AdWords-reclame zal direct verwijzen naar een 020-telefoonnummer van een nabij filiaal. “Dat geldt ook voor de chatfunctie op de site, die dagelijks tweehonderd keer wordt gebruikt. We herkennen waar de vraag vandaan komt en sturen de chat door naar een medewerker in een D-Reizenwinkel in de buurt. De adviseurs daar nemen de vraag dan over. Als zij niet beschikbaar zijn, gaat de chat naar het callcenter. Zo handelen we ook telefoongesprekken af.”

Anders dan veel concurrenten investeert D-Reizen, onderdeel van de Samenwerkende Dirk van den Broek Bedrijven, in de uitbreiding van het aantal fysieke winkels. Er zijn er nu 180, maar de ambitie blijft om dat te vergroten tot tweehonderd. “Winkels lonen de investering. Een online shop kan een conversie hebben van één procent. Bij de winkels is dat tien procent.”

D-Reizen heeft een online omzet van rond de honderd miljoen euro per jaar. In de toekomst kunnen de fysieke winkels helpen om de online omzet te vergroten.

Sinnecker: “Bricks betekent branding betekent direct verkeer naar de site. Daarmee ben je minder afhankelijk van Google, die zich toch steeds prominenter manifesteert als tussenpersoon met vergelijkingsdiensten voor vluchten, hotels en meer. Vijftien procent van het siteverkeer komt uit SEO en vijftien uit SEA. Dat laat Googles positie zien.”

“Ik vraag me af of de huidige verdeling van de online marketingmix over vijf jaar nog onderscheidend is. Iedereen kent de middelen en weet hoe deze in te zetten. Alleen online marketing zal niet voldoende blijken. Wij zitten juiste door de naamsbekendheid van de fysieke winkels in de luxe positie van 55 procent van het verkeer direct verkeer is”. Die groep slaat Google of kliks op affiliatelinks helemaal over.

D-Reizen wil internet een prominentere rol in de winkels geven. Medewerkers van de afzondelijke winkels worden daarom op cursussen gestuurd om het digitale domein binnen de bakstenen wereld te betrekken. Er zijn signalen die erop duiden dat dat effect sorteert. “We zien het siteverkeer toenemen uit plaatsen waar we nieuwe winkels openen.”

Het is niet duidelijk of en welke kennis over online winkelen uit het digitale domein kan worden getransponeerd naar fysieke winkels. Het veranderen van de beleving van de winkel door een andere inrichting lijkt vooralsnog geen issue.

Deel dit bericht

2 Reacties

timothy

Goede artikel

Tim de Vrind

Een nobel streven van D-reizen, maar ik denk dat het onhaalbaar is om de macht van Google terug te dringen. Tevens is Google niet de enige bron die online traffic levert. Daarnaast vind ik het te makkelijk om “de winkels” als oplossing voor Google te noemen. Ik zie het als 2 verschillende kanalen. Helaas was ik te laat (file op de A4) bij de presentatie van Maarten om zijn betoog zelf te aanschouwen. Heb er verder niemand bij performance ook over gehoord.

De conversie kan op je webshop dan slechts 1% zijn en in de winkel 10%, maar misschien doe je dan ergens iets niet helemaal goed. Verder moet je ook kijken naar de kosten inspanning die je moet investeren per kanaal om de betreffende conversie te realiseren. En ook niet echt nieuw: winkels (retail) verliezen gewoon terrein aan online winkels, klaar. Tuurlijk, voor sommige “ingewikkelde” reizen is een bezoek aan het reisbureau best praktisch en gezellig. Doe ik zelf ook weleens..:) En soms zie je online door de bomen het bos niet meer, omdat er van dezelfde reis wel 10 aanbieders zijn. Maar D-reizen verkoopt over het algemeen niet de meest ingewikkelde producten en de focus ligt veelal toch op Middellandse zee vakanties met het predikaat : “veel voor weinig”. 2 weken naar Spanje met het hele gezin. Niks mis mee, ik wou dat ik er nu zat, maar wel een product dat heel gemakkelijk online te boeken valt.

D-reizen is afhankelijk van touroperators om producten te kunnen verkopen. Ze hebben zelf GEEN producten. Al weten diverse consumenten dat dan weer niet en dat heeft D-reizen goed gedaan! Als je zelf geen producten hebt is dat zowel een voor- als nadeel. Een nadeel omdat je afhankelijk bent, een voordeel omdat je minder kosten en vooral investeringen hoeft te maken. Per verkochte reis ontvangt D-reizen een vergoeding van ca. 10% van de reissom… Een online verkoop op de eigen site van de touroperator kost vaak minder dan die 10% en je geeft je marge niet direct aan een ander reismerk.

Maar wat nou als de touroperators die verkocht worden via de D-reizen winkels de commissie gaat verlagen en daarnaast zelf ook steeds beter z’n online zaakjes op orde krijgt?? En dus minder afhankelijk van het intermediare kanaal? Wat gaat er dan veranderen??

Ik begrijp ook de waarde van de winkels.. maar misschien moet je ze niet primair als profitcentre inzetten/beschouwen, maar meer als verlengstuk van je online activiteiten en als service verlening. Tevens goed voor het vertrouwen van je klanten en prospects dat er winkels bestaan waar ze eventueel even binnen kunnen lopen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond