Deel dit artikel
-

Endemol komt niet rond met advertenties YouTube producties

Producent Endemol kan in Nederland YouTube producties niet uit advertentie-opbrengsten financieren. Dat vertelde Jurian van der Meer, commercial director van Endemol Shine Nederland, gisteren op het iMMovator Cross Media Café in Hilversum, dat in het teken stond van nieuwe videoformaten. “We moeten het echt hebben van branded content.”

Precies een jaar geleden introduceerde het mediabedrijf een online reality serie met en over de Nederlandse YouTube-sterren de Cinemates. Het kanaal World of Cinemates is een initiatief van Endemol Beyond, dat ook Wipeout, Mr. Bean en Fear Factor produceert. “Wij moeten alles zelf financieren, want YouTube bestelt geen producties bij ons,” vertelde Van der Meer. “We delen de advertentie-opbrengsten. Met de Engelstalige animatieserie Mr. Bean komen we rond, maar met producties in Nederland niet.”

Zo blijkt Endemol bij Cinemates vooral inkomsten te genereren uit een webwinkel, waar posters en skateboards worden verkocht. Andere producties worden gemaakt met een niet nader genoemde fabrikant van actiecamera’s.

Ook wil Endemol binnenkort geld verdienen met alternatieve verhaallijnen voor Goede Tijden Slechte Tijden. Kijkers kunnen dan zelf het verloop van de serie bepalen. “We nemen echter ook de alternatieve versies op, die kijkers tegen betaling kunnen kijken.”

Ondanks het enorme bereik, met 2 miljard impressies per maand, blijft Beyond Endemol aangewezen op belangrijke sponsorcontracten. “Gelukkig liggen daar voldoende mogelijkheden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond