Deel dit artikel
-

Essilor koopt Europese online brillenwinkels

De internationale fabrikant van de brillenglazen Essilor neemt MyOptique Group over. Het Britse bedrijf exploiteert op verscheidene Europese markten specialistische online brillenwinkels.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid houden de partijen voor zich. Wel vertelt de Franse koper (PDF) dat MyOptique Group afgelopen boekjaar een omzet realiseerde van 57 miljoen pond.

In februari kocht Essilor het in Engeland actieve Vision Direct (omzet: 33 miljoen pond). Daar voegt het nu een tweede en derde Engelse winkel aan toe: Glasses Direct (brillen op sterkte) en SunglassesShop (gewone zonnebrillen). Daarnaast krijgt het eigendom over lenzenwinkel Lensbest in Duitsland en LensOn in Scandinavië, Engeland en Nederland.

De fabrikant van brillenglazen claimde kort voor de zomer een online marktaandeel van vijf procent. Dat percentage zal nu rond de tien procent komen te liggen, omgerekend een bedrag van circa 400 miljoen euro omzet.

De leiding van het overgenomen bedrijf blijft aan. Dat is geen luxe voor de glazenslijpers, want zij werken traditioneel enkel in het b2b-domein. Met de recente overnames op de zich uitkristalliserende markt voor online brillenwinkels krijgt het in een klap een bloeiende b2c-handel erbij.

Essilor zegt zich voor te bereiden op ‘technology enablers’ die binnenkort nieuwe dynamiek op de online markt teweeg zullen brengen. Welke dat zijn, blijft onbenoemd.

Twee andere grote online brillenketens in Europa zijn Brillen24 en Mister Spex.

Foto: Jason Brennan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond