Europa: geen expliciete opt-in voor plaatsen cookies

Internetbedrijven hoeven niet expliciet toestemming te vragen om cookies op iemands computer te mogen plaatsten. Dat schrijft de Europese Commissie in een vertrouwelijk rapport.

 

Het rapport werd vorige week verzonden aan de Europese lidstaten en kwam in handen van de Wall Street Journal. De krant meldt vanochtend dat Europa geen zware technische eisen aan het bedrijfsleven stelt, maar de voorkeur geeft aan zelfregulering. Het document is bedoeld om enige sturing te geven aan de Europese landen over de uitleg van een richtlijn.

De 27 EU-lidstaten hebben tot mei 2011 om een Europese richtlijn te vertalen naar nationale wetgeving. Die richtlijn gaat mede over de wijze waarop websites cookies mogen plaatsen op de computers van internetgebruikers. Die cookies, tekstbestandjes, onthouden iemands voorkeuren op een website, onthouden inloggegevens maar weten ook welke reclame iemand al heeft gezien en worden gebruikt om klik- en surfgedrag te meten.

Begin 2010 leidde de nieuwe regelgeving tot tumult in de internetbranche. Men vreesde dat er voor ieder te plaatsen cookie expliciet ondubbelzinnige toestemming zou moeten worden gevraagd. Die opt in-techniek wordt immers ook bij e-mailreclame toegepast om de privacy van consumenten te beveiligen.

Uit het gelekte document van de Europese Commissie blijkt nu dat sites die cookies plaatsten enkel rekening hoeven te houden met de cookie-instellingen van de web browser. De internettende consument moet zelf een Ja/Nee-sticker in zijn browser plakken.

De Commissie gaat er vanuit dat de internetbranches in de EU-lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen om illegaal cookiegebruik te bestrijden. Ze hoopt dat het lokale bedrijfsleven in die landen boeven aanpakt die, bijvoorbeeld, cookies van anderen kapen en die zich toe-eigenen. Daarmee willen boeven het recht op affiliatevergoedingen van anderen pikken.

IAB Nederland heeft al een voorzet gedaan om tot zelfregulering te komen. De organisatie heeft het voornemen om in Nederland het ‘i’-icoon breed te introduceren. Dat icoon moet uitleggen welke acties richting iemands private levenssfeer de cookieverstrekker onderneemt. Op die onderliggende site moet men zich ook kunnen uitschrijven voor dat ene specifieke reclamenetwerk.

Voorbeeld van hoe Criteo.com een informatieblokje toevoegt aan internetreclames.

De ‘cookiewet’ wordt in Nederland onderdeel van de Telecomwet.

 

Gerelateerde items

3 Reacties

Hoe krijg je zoveel onzin verzonnen. 99 procent van alle internetters weet niet wat een cookie is. Dan verzinnen ze een haast niet te ontdekken privacy icon. Ja daar gaan we ook massaal op klikken omdat we weten dat dat een privacy icon is. Probleem was heel simpel op te lossen door browsers te voor zien van een anti cookie knop, maar dat zal wel tegen gehouden zijn door de adverteerders branche.Die Neelie Kroes heeft toch Telecom in haar portefeuille, laat haar eens optreden tegen de smsboeren waar wij als consument ECHT last van hebben. Deze smsboeren kunnen zonder opt in erop los spammen al 10 jaar lang. Maar Cookies is een hogere prioriteit.

@Soboer, en daar sla je precies de spijker op z'n kop: "99 procent van alle internetters weet niet wat een cookie is."Als branche dien je daar dus je verantwoordelijkheid te nemen en dat uit te leggen. Hiertoe trekt het IAB gezamenlijk met andere branche organisaties op om te komen tot zelfregulering waar een duidelijk communicatietraject onderdeel van is. Het uitleggen wat cookies zijn en waar ze voor worden gebruikt is dan ook van essentieel belang. In het verlengde daarvan zal de internetter in de toekomst ook de mogelijkheid krijgen om zich voor bepaalde cookies te opt-outen. Het oplossen door middel van een "anti cookie knop", als je daar een opt-out voor alle cookies mee bedoeld, heeft vergaande gevolgen. Niet alleen voor de adverteerders branche, maar juist voor de gebruiker.

@Joost Die anti-cookie knop bestaat al in de vorm van priv?navigatie / in-private browsing. Dan worden na je sessie alle cookies weggegooid. Al zijn er altijd wel weer workarounds te vinden om iemand toch te volgen, maar dat moet je als bedrijf gewoon niet willen. De private browsing functionaliteit wordt steeds meer gebruikt en organisaties krijgen hier nu steeds meer last van. Zie ook dit artikel (ActCorrect, een correctiemodel op privacymaatregelen): http://www.emerce.nl/press.jsp?rubriek=2178442&id=3104454

Reactie plaatsen