Deel dit artikel
-

Europa stuurt op verdubbeling e-commerce in 2015

‘De ontwikkeling van e-commerce kan in 2015 zorgen voor twintig procent van de banengroei’, zegt de Europese Commissie. Daarom presenteert Neelie Kroes, met twee collegacommissarissen, een actieplan om het e-commercevolume te verdubbelen over vier jaar.

De Europese Commissie presenteert een actieplan met zestien punten (download PDF, acties in de grijze kaders) om de groei van e-commerce te versnellen. De plan is mede tot stand gekomen door de antwoorden van 420 bedrijven op een publieke consultatie van de markt door de Commissie. Onder hen: maar negen Nederlandse bedrijven.

“De digitale ‘single market’ heeft zijn potentieel nog lang niet bereikt. De kosten voor het uitblijven daarvan schatten wij op 500 miljard euro, of minstens 4,1 procent van het bruto nationaal product, per 2020. Dat is 1.000 euro per inwoner van de EU.” Zo schetsen de eurocommissarissen Neelie Kroes, John Dalli en Michel Barnier de urgentie om maatregelen te nemen voor digitale groei.

Hun actieplan moet het aandeel van e-commerce in de totale retail laten verdubbelen van de huidige 3,4 procent nu. De internetsector draagt in Europa voor minder dan drie procent aan het bruto nationaal product bij. Ook dat moet kunnen verdubbelen. Over vijf jaar moet dan twintig procent van de banengroei uit de online sector kunnen komen.

Vorig jaar vroegen de commissarissen het bedrijfsleven wat hen belemmert in hun digitale, pan-Europese groei. Daaruit kwamen vijf hoofdthema’s voor, die worden aangepakt met het gisteren gepubliceerde actieplan.

Een veelgehoorde klacht van bedrijven is dat het verrichten van pan-Europese betalingen voor consumenten moeilijk is.

Currence zegt (PDF): “Er zijn geen systemen voor online banking e-payments beschikbaar in Europa. Dat beperkt de mogelijkheid voor de consumenten om over de grens te kopen.” De beheerder van iDEAL roept op om te komen met een standaard. Skype constateert hetzelfde en deelt die mening.

Mobile Strategy specificeert dat onderwerp verder met (Excel): “Currence heeft geen mobiel platform. Dit remt de groei van m-commerce zichtbaar.”

Nokia wijst op zijn beurt de vinger naar de mobiele telecomaanbieders (PDF). De Finnen vinden operator biling te duur. De telecomaanbieders romen veertig tot vijftig procent van de mobiel gerealiseerde omzet af van de dienstenleverancier die voor deze betaaloptie kiest. Daarnaast stoort Nokia zich aan het feit dat er geen pan-Europees systeem is om licenties te nemen oop auteursrechtelijk beschermd materiaal. Dat zijn bijvoorbeeld muziek, films, tv-series en boeken. “Dat houdt de groei van de digitale markt tegen.”

Dat is ook een punt waar Google zich aan stoort (PDF). Om een goed gevulde downloadwinkel te maken, moet het bedrijf nu van land naar land trekken om met de betreffende rechtenbeheerders contractuele afspraken te maken. Dat is een belangrijke reden voor het uitblijven van Googles iTunes-concurrent Google Music.

EBay richt zich met zijn commentaar (PDF) meer op de belemmeringen die zijn gebruikers, de digitale handelaren, ondervinden. “E-commerce is in het afgelopen decennium in Europa gegroeid, maar lang niet zo snel als andere delen van de wereld, zoals Azië. Dit komt vooral door de grenzen voor online handelen in Europa. Retailers die ons platform gebruiken ondervinden vaak problemen met de logistieke afhandeling. Meer specifiek: de kosten, betrouwbaarheid en dekking. Een duidelijk signaal is het feit dat er geen pan-Europees track & trace-systeem bestaat waarmee de voortgang van bezorging kan worden gevolgd.”

EBay omschrijft de online kledingmarkt als snel groeiend richting volwassenheid. De ticketingmarkt wordt daarentegen geremd in zijn groei door lokale regelgeving in de EU-lidstaten.

Foto: campuspartyeuropa (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Mobiele abonnementen vergelijken

Hmm. Ik vind het een gevaarlijke conclusie dat een verdubbeling in eCommerce banen gaat opleveren. Natuurlijk komen er met meer omzet banen bij in de online sector, maar die omzet komt ergens vandaan. Vooral brick & mortar zal moeten inleveren om een online verdubbeling te realiseren. Ik doe even een aanname maar ik denk dat om online omzet te realiseren minder mankracht per transactie nodig is dan om offline omzet te genereren.

Verlies je dan bottom-line niet juist banen?

Erwin Boogert

Waar zie je dat banenverlies plaatsvinden dan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond