Deel dit artikel
-

‘Europees e-commerce? Fulfill in Limburg’

Bedrijven die op Europese schaal e-commerce willen bedrijven doen er verstandig aan een fulfilmentpartner in Limburg te kiezen. Zo luidt althans het advies van de expertgroep e-Fulfillment en Warehousing van ShoppingTomorrow.

De locatie van het magazijn is belangrijk voor de kosten en vooral de prestaties van de webwinkel. Hoe dichterbij de fulfilment bij de Belgische en Duitse grens zit, hoe makkelijker de webshop kan aansluiten op de grote Europese logistieke knooppunten, zo klinkt de slotsom na een aantal kennissessies.

Voorzitter Roy Lenders: “Verzendtarieven richting de andere Europese landen blijken aan grenslokaties voordelen te bieden. Zo’n soort verschil geldt ook voor cutoff-tijden. Vanuit een e-fulfilment magazijn in Limburg blijkt het mogelijk om bijvoorbeeld voor Duitsland een cutoff-tijd van 19.00 uur in de avond te hanteren terwijl vanuit een locatie in Brabant bijvoorbeeld vaak 15.00 uur in de middag geldt. Eenzelfde verschil geldt voor België.”

Vanuit midden- en noord-Limburg is het makkelijk aansluiten om de logistieke netwerken van omringende landen. Zodoende kan er zelfs met nationale verzendtarieven worden gewerkt in die landen. Daarnaast is zuid-west Nederland vijftig tot honderdvijftig kilometer verwijderd van de meeste pan-Europese verdeelpunten van de internationale pakketvervoerders. Gevolg hiervan is, dat pakketten niet eerst naar een nationaal verdeelpunt in Nederland hoeven. Ze gaan direct het internationale transitverkeer in.

Webwinkels die zich enkel op Nederland en België richten, vinden ook in Brabant een logistiek gunstige verzendlocatie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Kees van Noorloos

Bij de research voor dit artikel denk ik dat de expertgroep 1 fulfilmentpartij over het hoofd heeft gezien: Montapacking verzend al meer dan 2 jaar webshoporders naar Duitsland vanuit diverse vestigingen in Nederland. De cut off tijd die we hiervoor hanteren is 00:00 uur: Voor 00:00 uur besteld is de volgende werkdag geleverd in NL, BE en DE.

Roy Lenders

Hoi Kees,

Ons onderzoek richt zich niet op specifieke e-fulfillment partijen maar op de relatie tussen locatie en de e-fulfillment prestatie. Dat zijn we vanuit de breedte aan het onderzoeken, mede op basis van de ervaringen van de 25 deelnemers, waaronder veel etailers maar ook veel concullega’s van jullie. Wellicht een kans voor jullie om volgend jaar ook deel te nemen…

Die 0:00 uur cutoff tijd voor next-day duitsland zou ik erg knap vinden. Wij hebben het namelijk over betaalbare normale pakketpost, ik vermoed dat jij het over dure express leveringen hebt. Iets wat sommige B2B bedrijven wellicht gebruiken maar de gemiddelde B2C retailer niet.

Verder weet ik dat veel e-fulfillment bedrijven het pakketje voor buitenlandse orders wel nog inpakken tot hun eigen sluitingstijd en vervolgens de track en trace code genereren zodat het lijkt alsof orders al verzonden zijn. Maar dan wordt dat pakketje pas de volgende dag door DHL meegenomen, dus echte next-day delivery is het dan niet. Wellicht dat je dit bedoeld….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond