Deel dit artikel
-

Europees klachtenloket E-commerce vleugellam

Het klachtenloket E-commerce dat de Europese Commissie bedacht, werkt niet. Althans, het is niet af omdat vijf landen niet meedoen, waaronder twee van de drie grootste markten: Duitsland en Frankrijk.

Voor de consument betekent dat, dat het betwisten van een internationale transactie lastig blijft. De Europese Commissie bedacht in 2013 dat het simpel moest worden om grensoverschrijdend te klagen. Het idee klinkt goed, maar de praktijk is weerbarstig.

Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Polen en Roemenië hebben zich niet aangesloten bij het initiatief, zo achterhaalde Politico eind vorige week. Te laat, want de hele initiatief zou in februari al rond moeten zijn. En het ziet er naar uit dat het nog kwartalen of misschien wel een jaar kan duren voordat alle 28 landen aan boord zijn.

De betreffende Europese website is niet de partij die de klachten daadwerkelijk afhandelt. Hij bemiddelt enkel, wijst consumenten de weg naar de instantie in het land in kwestie die wel een mandaat heeft en de weg kent.

Dit idee is bijna drie jaar geleden geboren om internationale handel binnen de Europese landsgrenzen te stimuleren. Als dispuutafhandeling geen issue meer is, wordt er weer een drempel weggenomen. Op nationaal niveau is dat een rol die in Nederland in handen is van Thuiswinkel.org.

Het inrichten van de ‘bemiddelingssite’ kostte tot nu toe anderhalf miljoen euro. Dat zijn de kosten die de EU maakte om de organisatie in te richten.

Dit voorjaar gaat er een consumentencampagne van start om de internationale ‘geschillenbemiddelaar’ meer bekendheid te geven.

Foto: Pavel P (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond