Deel dit artikel
-

‘Verdienmodel appwinkels staat onder druk’

Netflix is niet het enige bedrijf dat probeert te ontsnappen aan de commissies van de appwinkels van Apple en Google. Macquarie Research constateert een groeiende ontevredenheid onder met name game-ontwikkelaars.

Dinsdag werd bekend dat Netflix testen draait in 33 landen om de kosten voor in-app aankopen te ontlopen. Gebruikers kunnen de app nog steeds bij Apple vinden, maar als zij een abonnement willen afsluiten worden ze omgeleid naar een externe webpagina, waar ze ook kunnen betalen.

Spotify nam al eerder een besluit om zich te onttrekken aan betalingen via Apple en Netflix deed dat in mei ook al bij de Google Play Store.

Google en Apple houden dertig procent van de omzet uit hun appstores in. De resterende inkomsten zijn voor de ontwikkelaar. Bij verlenging van abonnementen rekent Apple overigens minder: 15 procent.

Macquarie Research vreest echter dat dit model onder druk staat en dat Google en Apple hun commissies zullen moeten verlagen naar bijvoorbeeld 15 procent.

In 2020 levert de App Store volgens schattingen van Macquarie Research 20 miljard dollar op. Dat is al een kwart van de totale omzet. Worden de tarieven verlaagd, dan zal Apple dus miljarden moeten inleveren.

Of dat ook gebeurt is de vraag. Het aanbieden van apps via officiële appwinkels heeft ook voordelen, zoals de vindbaarheid en de beveiliging. Android-ontwikkelaars kunnen hun apps ook buiten de appstore aanbieden, met alle risico’s van dien, maar bij iOS zijn ontwikkelaars voor de verkoop van apps ook echt aangewezen op de App Store. Installatie buiten de App Store om is niet mogelijk.

De meeste apps worden tegenwoordig gratis aangeboden. Ontwikkelaars moeten het steeds vaker hebben van in-app aankopen, zoals extra opties bij games. Er is geen verplichting om die aankopen via Google of Apple af te wikkelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond