Deel dit artikel
-

Europese e-commerce feestmaand naar 35 miljard euro

Webwinkels in Europa zetten in de feestmaanden november en december voor 35 miljoen euro aan handel om, 23 procent van de totale retailomzet in die periode.

Eenderde van die verkopen wordt in één land gerealiseerd: Engeland, met 12,6 miljard euro. Dat is een kwart van de verkopen op de consumentenmarkt in de laatste twee maanden van het jaar. Duitsland is goed voor 7,6 miljard euro (21 procent) en Frankrijk voor 6,7 miljard euro (22 procent).

De resterende 8,1 miljard wordt verdeeld over de veertien andere landen waarvoor onderzoeker Forrester Research zijn voorspellingen doet.

Nederlandse webwinkels zetten in dit onderzoek voor 1,14 miljard euro om in de laatste weken van 2014. Dat is 19 procent van de non-food retailomzet in die periode. Hieruit blijkt duidelijk dat de fysieke retail het lastig heeft in deze periode. Traditioneel wordt een aanzienlijk deel van de jaaromzet in de feestmaanden gerealiseerd. Nu gaat van iedere vijf euro er eentje naar een webwinkel.

Nederland staat met dit bedrag ongeveer op gelijke voet met Italië, Spanje en Zweden. Voor België heeft Forrester geen cijfers.

Het belangrijkste argument voor de consument om op internet te winkelen: het is makkelijker in deze wat chaotische periode van het jaar.

Foto: Kenny Louie (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Daniel

Dit zijn de maanden waar het de e business om te doen is! Het kwam wat laat op gang maar het is nu idd gekkehuis. Een tip voor iedere webshop is toch wel om aandacht te besteden aan cadeaus. Wanneer men het product niet onder de noemer cadeau benoemd kopen ze veel minder snel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond