Deel dit artikel
-

Europese markt programmatic buying: 2,1 miljard euro

Adverteerders besteedden vorig jaar zo’n tien procent van hun online mediabudgetten aan programmatic buying. Dat is twee keer meer dan in 2012 toen er nog voor nog geen miljard aan banners en rectangles op veilingen werd ingekocht bij uitgevers.

Dat is de conclusie van een onderzoek (PDF) door adverteerdersclub IAB met IHS Technology naar de omvang van deze nog vrij nieuwe manier om internetreclame in te kopen. De resultaten werden gisteren gepubliceerd tijdens vakbeurs Dmexco in Keulen.

Uit eerder onderzoek van IAB Europa bleek dat de online mediabudgetten in Europa vorig jaar met twaalf procent groeiden tot 27 miljard euro. Dit nieuwe cijfer over de programmatic markt wordt daar bij opgeteld en laat zien dat automated trading, zoals het ook wel wordt genoemd, goed is voor een kleine tien procent van de bestedingenpot.

Display en programmatic waren in 2013 goed voor 11,3 miljard euro in Europa.

In Nederland gaven adverteerders vorig jaar voor 1,3 miljard euro uit aan internetreclame.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond