Deel dit artikel
-

Europese online reclamemarkt herstelt

De Europese economie komt weer op toeren en de online reclamemarkt profiteert daar zichtbaar van mee. De onderzoekers van Carat stellen hun verwachtingen voor de komende jaren naar boven bij, wat de verwachte mediabestedingen aangaat.

Adverteerders geven in 2015 en in 2016 2,8 procent meer uit aan reclame dan in het jaar ervoor. Zo luiden de bijgestelde verwachtingen van het internationale mediabureau Carat, onderdeel van Dentsu Aegis, op basis van marktinformatie uit 59 landen.

Het Europees herstel drijft sterk op de Engelse economie. Adverteerders geven op die markt geen 4,7 procent meer uit, zoals afgelopen najaar voorspeld, maar 6,4 procent. Ook Spanje laat een sterk herstel zien in een half jaar. Er zal geen 3,3 maar 6,8 procent meer worden uitgegeven aan het verspreiden van commerciële boodschappen via de massamedia.

Opvallend is echter ook dat de twee andere grote Europese landen, Duitsland en Frankrijk, maar hele matige groeicijfers laten zien.

De online bestedingen wereldwijd groeien dit jaar met 15,7 procent, verwacht Carat, of 17 miljard dollar. Die groei wordt vooral gedreven voor de snelle groei van mobiel (+50%) en video (+21%).

Het bureau verwacht dat online bestedingen voor het eerst meer dan een kwart (25,9%) van de mediabestedingen zullen opsnoepen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond