Deel dit artikel
-

(eWeek) Behavior Design de e-week editie

Techno-optimisme gaat hand in hand met de maakbare wereld. Met de toenemende aanwezigheid van technologie wordt het ook meer ingezet om ons gedrag te veranderen. Soms bewust door onszelf, maar vaak beseffen we het niet, maar was er duidelijke invloed van de ontwerper.

Het vakgebied bestaat al lang. Denk maar eens aan het knipperende lichtje in je auto dat niet stopt tot je gordel vast zit, of die museumwinkel die altijd tussen jou en de uitgang staat. Dankzij technologie wordt het verfijnder. Waarom kunnen de meeste mensen niet stoppen met het checken van Facebook, of werken sommige health-apps wel en andere niet? Wat voor invloed heeft de zelfkennis die alle data ons oplevert?

Behavior Design kent een grote onderzoekskant waar sociologen en antropologen zoeken naar waarom we doen wat we doen of hoe we gedrag kunnen beïnvloeden. Hier tegenover staat de “trial & error”-mentaliteit beoefend door ontwerpers. Ontwerp rationaliteit, ervaring en gevoel.

In het kader van Amsterdam eWeek wordt op 4 november de alweer zevende Behavior Design meetup gehouden. Sprekers zijn Wilte Zijlstra van de Autoriteit Financiële Markten, Maarten den Braber, mede oprichter van Quantified Self Amsterdam & Europa, en Susheela Sankaram, Lighting designer bij Arup.

Bekijk het complete eWeek programma hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond