Deel dit artikel
-

Ex-directeur Conrad geeft Brandkids.nl doorstart

De oud-directeur van Conrad.com Michel Lieffering heeft Brandkids.nl overgenomen en maakt dat, net als LocalsUnited, onderdeel van de nieuwe bedrijvenalliantie Boozters. Dat opent volgende maand de deuren in hartje Eindhoven.

Brandkids werd eind vorige maand failliet verklaard omdat investeerder Sanoma Ventures zich terugtrekt. De leiding kon niet zo snel een nieuwe investeerder vinden om de Nederlandse maar ook Duitse en Poolse activiteiten te bekostigen, waardoor een failliet volgde. Afgelopen vrijdag heeft Lieffering met een groep private investors de activiteiten, inclusief de mensen, overgenomen.

“We gaan van Brandkids.nl weer de inspirerende online boutique voor merkkleding in de kindermode maken. Maar dan zonder eigen voorraad. Denk aan ‘fulfillment by brandkids’.” De site wordt een platform voor kledingwinkels om hun voorraad te tonen. Zusterbedrijf LocalsUnited zal technologie gaan leveren om lokale winkels te helpen hun aanbod online te krijgen, met koppeling naar de eigen backend.

Boozters nam afgelopen periode namelijk ook een belang in LocalsUnited. Dat is ook een e-commercesite voor kleding, met de nadruk op de lokale fysieke retailer. “We zijn de hele supply chain in de modesector opnieuw aan het inrichten. Dat gaat stap voor stap. In mijn tijd bij Wehkamp en Conrad transformeerden we ook de hele bestaande business.”

Lieffering: “In het voormalig Light Appliance Center aan de Mathildelaan in Eindhoven hebben we duizend vierkante meter.” Dat moet de uitvalsbasis worden van een bedrijvenalliantie die meerdere disciplines bij elkaar brengt. “Uit ervaring weet ik dat retailers en fabrikanten in hun digitale transities elk steeds het wiel opnieuw willen uitvinden. De bedrijven in deze groep hebben iedere een eigen specialisme dat ze inbrengen.”

Het gaat bedrijven met achtergronden in IT, on- en off-linemarketing, Strategie en Branding. “Ze zijn allemaal de beste in hun vak maar net te klein om de grootste partijen te bedienen. Als je je krachten bundelt, kom je daar wel aan tafel. Groot zoekt nu eenmaal groot. Zo werkt het overal.”

De bedrijven bedienen al enkele klanten, waaronder Intersport en DGN (Hubo, Multimate). “Organisaties die de omni-retailimplementatie aan het maken zijn.”

De betrokkenheid bij Boozters kan per bedrijf verschillen. Een front-endontwikkelaar uit de omgeving doet mee binnen een deal waarbij de partijen samen de markt bewerken en de opbrengsten delen. Op termijn wordt naar een overname toe gewerkt. Een andere partij heeft al een deel van de aandelen geruild om in te stappen. “Uiteindelijk heet alles Boozters. In ons pand komen ook bedrijven met wie we enkel operationeel samenwerken. Dat soort partners blijft natuurlijk helemaal zelfstandig en onder eigen naam actief.”

Lieffering omschrijft zijn bedrijf als een ‘commerce Intelligence agency’. Vanuit de sterke focus op data zoekt hij ook aansluiting tot het initiatief dat de Tilburg University en TU/e samen in Den Bosch ontplooien. “In een klooster in centrum van de stad komt de internationale masteropleiding ‘data science en entrepeneurship’.”

Door de synergie tussen ​Brandkids.nl ​en LocalsUnited.nl​ ​ontstaat er een platform waar duizend winkeliers ​van over heel Europa ​zich op moeten aansluiten. Allereerst om handel te genereren voor het lokale bedrijf, maar ook “om een vuist te maken naar de industrie. Er is veel meer standaardisatie in de datapull nodig op de fashionmarkt.”

Foto: IK’s World Trip (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond