Deel dit artikel
-

Facebook Aanbiedingen wegens ‘succes’ aan banden

De Nederlandse versie van coupondienst Facebook Aanbiedingen wordt ingeperkt. De sociale coupons overspoelen Nederland zodanig dat de profielensite aan de rem trekt.

Nederland stond afgelopen dagen duidelijk op de kaart bij het Amerikaanse hoofdkantoor van Facebook. Eind september, toen kortingsdienst Aanbiedingen live ging, waarschuwden experts al dat de sociale kortingsbonnen Nederland wel eens tot ieders irritatie zouden kunnen overspoelen. Die verwachting bleek terecht.

Sinds het moment dat bedrijven kortingsbonnen kunnen laten verspreiden op Facebook onderzoeken performancemarketeers de mogelijkheden en grenzen van het acceptabele van Aanbiedingen.

Zo verwees Clansman naar een actie op Groupdeal voor kortingskaartjes van de NS. Kaartjes op, teleurgestelde klanten. Ander voorbeeld. Couponcode promootte een kortingsactie van C&A zo intensief, dat op het Duitse hoofdkantoor de alarmbellen gingen rinkelen. Reden: in de winkels stonden mensen met geprinte Facebookbonnen zonder dat het personeel ervan wist en zonder dat de actie überhaupt offline gold. Verwarring.

Jochem Vroom van de internationale couponkenner Imbull kreeg gisteren van Facebook Amerika te horen dat de gebruiksvoorwaarden van Aanbiedingen in Nederland wordt veranderd. “Derde partijen mogen geen aanbiedingen meer doen voor artikelen waar ze zelf niet de verkoper of producent van zijn.”

Het is niet duidelijk of de maatregel tijdelijk of permanent van aard is.

Foto: Orin Zebest (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Jelle

Heel leuk dat dit werkt, maar ik kom niet op facebook voor aanbiedingen, ik kom er om te lezen hoe het met m’n vrienden gaat. De rest is spam, net als in m’n mailbox, en zal ik stelselmatig blijven vlaggen als spam.

iwan van Geelen

@jelle. Maar goed dat jij dan jaarlijks 120 euro betaald aan facebook om gebruik te maken van hun techniek en platform.

Jelle

@iwan: Die opmerking slaat nergens op.
Ik ben helemaal bekend met het ‘you are the product’ verhaal, de vraag is: Is Facebook bekend met het ‘*oops* now I lost all of my customers to the next best thing that doesn’t suck’ verhaal. *kuch*hyves,myspace*/kuch*

Jeroen voor 't Hekke

Ik snap Jelle zijn opmerking wel. Adverteren in de newsfeed is natuurlijk fantastisch voor marketeers, maar zit de Facebook gebruiker hier wel op te wachten? Zoals de reclame de berichten van vrienden niet overheerst blijft de schade denk ik beperkt.

Steef

Begrijp de reacties, maar als er honderden mensen naar de NS automaat rennen dan zijn er toch mensen die het Liken, toch?? 🙂

Laurens

Misschien is dit ook wel de keerzijde van Facebook filosofie:
‘Het is gratis en zal ook altijd gratis blijven’

YouTube, Twitter, Facebook, Instagram… het is allemaal gratis. Dan kan ik mij voorstellen dat gebruikers er steeds minder over nadenken dat dit ook allemaal betaald moet worden, met advertentiegeld.

Kies gewoon zorgvuldig de merken uit die je liked, als je de communicatie irritant vindt,verberg ze in je timeline of unlike ze.

van Deurzen

Volgens mij is het nog steeds Facebook die bepaalt wat zij op HUN platform inregelen en mogelijk maken. Niet de Jelle’s van deze wereld die vinden dat Facebook moet leveren wat zij vinden dat zinnig en onzinnig is… En bevalt dat niet, dan hoef je geen gebruik te maken van Facebook. Is nog steeds eigen keuze! Bovendien, de Facebook Offers zijn blijkbaar een groot succes, dus zullen wij NL-ers het toch wel fijn vinden en vallen de Jelle’s onder een minderheid dat er niet zo veel plezier aan beleeft.

Gert-Jan

Blijkbaar zijn sommige aanbiedingen “too good to be true”, ook voor het bedrijf dat dergelijke initiatieven zelf verzint (niet rekening houdend met de kans dat het een doorslaand succes wordt). Feitelijk gezien allemaal luxe problemen dus, toch?

Yik

Gelden de aanpassingen in de gebruiksvoorwaarden alleen voor Nederlandse bedrijven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond