Deel dit artikel
-

Facebook Conference: Facebook belangrijkste bron webverkeer, Twitter levert in

Facebook blijft de belangrijkste bron van webverkeer, al stoomt Pinterest flink op. Dat blijkt uit metingen van Shareaholic over het derde kwartaal bij 300.000 websites en 400 miljoen unieke bezoekers. Voor content marketing blijft Facebook dus voorlopig onmisbaar.

Facebook genereert momenteel 22,36 procent van al het webverkeer. Gemeten over een jaar gaat het om een toename van 115,63 procent van 10,37 procent. Die sterke positie heeft het medium grotendeels te danken aan zijn omvang. Facebook telt inmiddels evenveel leden als China inwoners heeft.

Toch is omvang geen garantie voor verwijzingen. Pinterest met inmiddels ‘slechts’ 70 miljoen gebruikers staat op een tweede plaats met 5,52 procent van de verwijzingen. Het aandeel groeide het afgelopen jaar met 50 procent.


De grote verliezer is Twitter. Die zag zijn aandeel in het webverkeer teruglopen met 0,39 procent. Het aandeel is nog maar 0,88 procent. Ook StumbleUpon, Reddit, Google Plus, YouTube en LinkedIn leverden in. Samen zijn ze goed voor slechts 0,74 procent van het webverkeer. StumbleUpon veerde even op, maar zakte daarna weer weg. Ook LinkedIn moest fors inleveren.

“Facebook is echt belangrijk als verwijsmedium en ze zijn er ook echt goed in”, zegt Marcel van der Heijden van a friend of mine. Hij en Japie Stoppelenburg gaan volgende week of het Facebook Conference dieper in op het bovenstaand onderzoek onder de noemer Why You Suck At Facebook. “Het punt is dat bedrijven zich nog te richten op de communicatie met volgers op Facebook zelf. Terwijl je veel meer kunt bereiken door het verwijsverkeer te optimaliseren. Facebook draagt daarvoor verschillende middelen aan, maar die kennen bedrijven onvoldoende.”

Het volledige programma van Facebook Conference vind je hier. Kaarten zijn hier te bestellen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn Hoving

De titel luidt hier `Facebook is belangrijkste bron webverkeer`. Dat is een beetje een misleidende titel, want het gaat hier om de Social referrals (als we de oorspronkelijke post zien, op https://blog.shareaholic.com/social-media-traffic-trends-10-2014/). Facebook is echt niet de belangrijkste trafficbron binnen websites.

Jan Libbenga

Martijn, de context van dit artikel is die van sociale media. Volgens mij hoeft dat niet nog eens extra toegelicht te worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond