Deel dit artikel
-

Facebook Conference: ‘VR wordt de volgende mediarevolutie’

“Virtual reality is de volgende stap na radio, tv, internet en mobiel”. Die overtuiging heeft Michiel Frackers van Jaunt, die vanochtend sprak op Facebook Conference. “Facebook heeft niet voor niets Oculus Rift gekocht. Als merk zou ik hier naar kijken.”

Volgens Steye Hallema (VPRO Medialab) is de technologie nog niet rijp voor merken. “Ik geloof sterk in het medium, er ligt er grote toekomst, maar ik mis de stap naar een apparaat dat VR echt naar de smartphone brengt, ondanks middelen als karntonnen kijkers. De ervaring is nog niet optimaal.”

Funda.nl is al wel ingestapt, vertelde Samir Boulema van de online huizenmarkt. Via een Oculus Rift kunnen huizen van binnen worden bekeken. De virtuele bezichtiging vindt nog wel bij de makelaar plaats. “Het werkt nog niet zo goed dat mensen met een controller rondlopen, voor thuisgebruikers zouden we iets anders ontwikkelen.”

Het panel was er wel over eens dat VR voor veel meer doeleinden geschikt is dan gaming en entertainment. Er zijn bijvoorbeeld medische toepassingen op komst. Er er komt nog meer aan, zegt Nick Lievendag van (animatiestudio) Captain Motion. “Je moet een realiteit creëren die verder gaat dan beeld.”

De killer applicatie wordt content, aldus Lievendag. Het is geen toeval dat Disney als eerste grote filmstudio 100 miljoen dollar in Jaunt heeft geïnvesteerd, de maker van een VR camera. “Niet alleen grote bedrijven zullen er mee aan de slag gaan, ook gewone gebruikers moeten er wat van maken.”

Vandaag werd bekend dat Amsterdam een eerste Virtual Reality bioscoop krijgt. Op zaterdag 31 oktober opent de Virtual Reality Pop-Up bioscoop van Amsterdam haar deuren.

Volgens initiatiefnemers Jip Samhoud, eigenaar van &samhoud media, is virtual reality in een stroomversnelling geraakt. ‘Met dit initiatief willen we de consument kennis laten maken met de bioscoop 2.0. Het gave van VR is dat je echt midden in de film staat. Dat maakt de belevenis ook zoveel unieker dan een gewone bioscoop.’

Voor de voorstelling zijn reguliere tickets te koop. Daarnaast zijn er ook zogenoemde loveseats beschikbaar waar met twee personen, onder het genot van een glas champagne, naar de films gekeken kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond