Deel dit artikel
-

Facebook draait omstreden advertentiebeleid terug

Facebook heeft het plan om minder mobiele data met adverteerders te delen laten vallen. Vanaf november zou Facebook geen apparaatspecifieke informatie meer leveren. Adverteerders en gamepartners waren daar sterk tegen gekant.

De adverteerders vreesden dat zij op deze manier minder goed de effectiviteit van hun campagnes konden inschatten. Facebook vindt dat apparaatspecifieke data niet de beste analyses geeft, ook al omdat het gedrag van gebruikers over meerdere apparaten moeilijk in kaart is te brengen. Bovendien moeten volgens Facebook niet apparaten, maar hun gebruikers worden gemeten, en daarvoor dienen andere methodieken te worden aangewend. Facebook had daarom een eigen rekenmethode voorgesteld.

Aanvankelijk hadden de wijzigingen deze maand al moeten ingaan, maar de deadline werd verschoven naar november.

Desondanks heeft Facebook toch maar besloten om gegevens te blijven delen met partners als Kochava, Adjust en Appsflyer, die de data weer aan hun klanten doorgeven. De maatregel van Facebook dreigde een streep te halen door de activiteiten van deze bedrijven.

Vooral game-ontwikkelaars zijn aangewezen op Facebook voor de promotie en installatie van nieuwe games. Supercell (Clash of Clans), Machine Zone (Game of War) en King (Candy Crush Saga) zijn grote adverteerders van Facebook en willen inzicht in mobiele data.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond