Deel dit artikel
-

Facebook gedwongen tot meer privacy Europese burgers

‘Er zijn grenzen aan het gebruik van privé-informatie om gericht reclame te vertonen op Facebook’, luidt de conclusie van een Europese privacywaakhond. Facebook hoeft niet terug te krabbelen, maar enkel duidelijker te communiceren over die grenzen, voor april 2012.

Meer transparantie geven en het terugdringen van overbodige verzamelwoede in privacyzaken. Dat is wat de Ierse toezichthouder op de privacy is overeengekomen met Facebook Ierland. De regels in Facebook Ierland gaan voor heel Europa gelden. De instanties kwamen tot een reejs afspraken in een nog lopend proces van onderzoek en aanbevelingen.

In totaal moet Facebook 36 punten van zijn dienst verbeteren, veranderen, schrappen of terugdringen om aan de Ierse wet te voldoen. De profielensite zegt dat ook te gaan doen.

Het onderzoek had betrekking op privacygevoelige zaken als:

  • de wijze van formulering van privacybeleid,
  • profielgegevens gebruiken voor reclamedoeleinden, toegang tot profielinformatie, dataretentie,
  • cookies,
  • apps van derde partijen,
  • het verstrekken van informatie aan die derde partijen,
  • social plug-ins,
  • gezichtsherkenning

Op het gebied van Facebookreclame verandert er niet bijster veel. De grootste winst voor de consument is dat Facebook beter gaat informeren over hoe het de verzamelde data gebruikt op de adverteerdersmarkt. Bovendien moeten Facebookleden zich hier per april 2012 eenvoudiger aan kunnen onttrekken.

Treffend is het feit Facebook moet beloven dat het eerst toestemming van zijn leden zal vragen, alvorens hun naam en afbeelding te overhandigen. Deze belofte geldt enkel in Europa. Zij geldt niet in Amerika of Azië.

Wel lijkt er een einde te komen aan het verzamelen van cookies van derde (ook niet ingelogde) personen via social plug-ins op niet-Facebooksites. Dat zijn bijvoorbeeld alle sites met een Like-knop. Zelfs het vertonen van die knop is voldoende voor Facebook om het bezoek aan en gebruik van die site te registreren. Dat treft ook mensen die geen lid zijn of nooit waren van Facebook.

De profielensite belooft dat het vanaf nu die cookiegegevens na tien dagen zal anonimiseren. Na negentig dagen zullen ze totaal worden verwijderd van de Amerikaanse servers.

Aan de indringende optie ‘Gezichtsherkenning’ of Tag Suggest’ wordt niet getornd. Althans, in de werking ervan niet. Facebook belooft enkel dat het zijn gebruikers in de komende twee weken drie keer na inloggen zal wijzen op het bestaan van deze optie, zodat ze zich eraan kunnen onttrekken als ze willen. “We moeten kunnen vertrouwen op de feitelijke instemming van de gebruiker”, aldus de Ierse toezichthouder.

Facebook ziet de privacyaanpassingen als onderdeel van een lopend proces.

Foto: Owen Brown (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond