Deel dit artikel
-

Facebook en Google remmen investeringen in adtech

Facebook en Google zijn zo dominant op de online reclamemarkt dat investeerders minder geld in adtech-startups steken.

Het investeringspeil in adtech is niet eerder zo laag geweest in de afgelopen vijf jaar als nu. Dat schrijft de Financial Times op basis van cijfers van CBInsights, een bekende dataleverancier.

Het aantal VC-deals in 2015 wereldwijd daalde afgelopen jaar met zeventien procent tot 343. De omvang van de financieringen, letterijk de hoeveelheid geld per transactie, daalde met 33 procent tot 2,2 miljard dollar. Volgens de krant is dat peil vergelijkbaar met dat van 2013.

De dominante marktposities van Facebook en Google zijn de belangrijkste verklaring voor de afnemende interesse van venture capitalisten voor de adtech-sector. Deze twee bedrijven zijn zo groot dat ze bepalen hoe de vorm van de reclamemarkt zich ontwikkeld. Ze zijn eigenaar van de hele keten, van data over de consument tot het targetingsysteem tot het medium waarop de reclames worden uitgeserveerd.

Foto: Brengt Leimenstoll (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond