Deel dit artikel
-

Wordt Facebook Graph Search een goudmijn?

Hoe Facebook denkt te gaan verdienen aan zijn nieuwe zoekfunctie Graph Search is nog onbekend. ‘Onze gebruikers komen op de eerste plaats’, verzekerde CEO Mark Zuckerberg gisteren tijdens de persconferentie. Maar hij wilde wel kwijt dat het een ‘potentiële business’ zou kunnen worden.

Graph Search – zoeken in Facebook-sociogram, heet het in het Nederlands – is in eerste instantie bedoeld om bepaalde vrienden te vinden op grond van hun profielen. Wie leest er Harry Potter? Wie interesseert zich voor oldtimers? In tweede instantie kan de eigen vriendenkring worden gebruikt voor het stellen van meer algemene vragen: Welke film moet ik zien? Waar vind ik een goed Grieks restaurant in Rotterdam? De relevantie van de antwoorden wordt groter naarmate je meer vrienden hebt. Bij een kleine groep vrienden zal Graph Search je vermoedelijk vaker doorverwijzen naar partner Bing.

Graph Search zoekt alleen in je eigen vriendenkring, die bovendien toestemming moeten geven voor het delen van hun profielen. En dan nog is het niet gezegd dat de zoekresultaten erg bruikbaar zijn, niet al je vrienden of relaties delen automatisch dezelfde interesses.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Toch is niet moeilijk te verzinnen hoe Facebook aan zijn eigen zoekmotor kan verdienen. Het zou de zoekopdrachten geanonimiseerd kunnen verkopen aan adverteerders die zo nog beter inzicht krijgen in gebruikersprofielen. Het meest voor de hand liggend zijn echter gesponsorde zoekresultaten. Na ‘relevante’ tips van vrienden over het beste Griekse in Rotterdam, zouden ook advertenties van eetgelegenheden in Rotterdam kunnen worden weergegeven. Echter, Zuckerberg heeft ook gezegd dat Graph Search je antwoorden op vragen moet geven, en geen verwijzingen naar het web.

Vooralsnog lijkt er nog geen commercieel meesterplan klaar te liggen. Graph Search wordt gefaseerd uitgerold voor een beperkt aantal Amerikaanse gebruikers. Maar het kan ook zijn dat Facebook wat voorzichtiger wordt met al te opdringerige verdienmodellen. Volgens analisten zijn begin december 1,4 miljoen actieve Facebook gebruikers afgehaakt omdat zij zich niet kunnen vinden in de vele vernieuwingen. Niet toevallig verscheen gisteren bij de presentatie van Graph Search al meteen een instructievideo over privacy-instellingen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Danny

Ik denk dat Facebook hierdoor belangrijker kan worden voor kleine, lokale bedrijven. Stel je bent een Grieks restaurant in Rotterdam en je hebt een kwalitatief goede Facebook-pagina en je hebt al honderden likes verzameld. Als er dan wordt gezocht op Grieks restaurant in Rotterdam dan is de kans waarschijnlijk groot dat jouw restaurant naar voren komt vanwege het aantal relevante likes van vrienden (van vrienden).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond