Deel dit artikel
-

Facebook grijpt in: tijdlijn weer aangepast

Het gisteren aangekondigde besluit van Facebook om meer berichten van vrienden te laten zien op de tijdlijn, en minder berichten en video’s van media en bedrijven, heeft een belangrijke oorzaak: het gebruik van Facebook loopt al enige tijd terug.

Het is alweer de tweede aanpassing op een rij, want vorig jaar werd eenzelfde aanpassing doorgevoerd. Maar blijkbaar niet tot volle tevredenheid van gebruikers: Facebook kreeg nogal wat klachten over het missen van berichten van vrienden.

Er werd de laatste tijd steeds minder gedeeld op Facebook. Vorig jaar daalde het aantal gedeelde verhalen al met 21 procent. Facebooks Mark Zuckerberg maakte zich volgens The Information, die hierover eerder dit jaar verschillende bronnen sprak, al geruime tijd zorgen over deze ontwikkeling. Het sociale netwerk zou al enige tijd terug een speciaal team in Londen hebben opgezet om uit te zoeken hoe men het delen van berichten weer kan aanmoedigen.

Het sociale netwerk keert met de aanpassingen dan ook terug naar zijn ‘kernwaardes’, al is het slecht nieuws voor bedrijven. Het verkeer naar bedrijfspagina’s zal vermoedelijk iets teruglopen, voorspelt Lars Backstrom van Facebook. Bedrijven moeten zich volgens hem dan ook concentreren op het delen van content die gebruikers aanspreekt.

Rawpixel.com / Shutterstock.com

Deel dit bericht

6 Reacties

Marjet

Ik ga even een voorspelling doen:

Facebook wordt op dit moment gebombardeerd door bedrijven met hun ads. Die ads zijn nu nog succesvol omdat er meer dan genoeg mensen NOG op Facebook zitten. Maar de leeftijdsgroep die op Facebook zit is aan het verschuiven (de wat oudere doelgroep heeft nu pas Facebook ontdekt), de jongere doelgroep is allang weg naar Snapchat en Instagram. Ook die oudere doelgroep zal straks uitgekeken zijn op Facebook.

Wat vinden mensen op dit moment vooral (nog) leuk op Facebook om te delen?
– Like & Win acties (wordt dan ook volop misbruik van gemaakt door bepaalde partijen)
– Gratis te krijgen items
– Korting
– Grapjes (tegelspreuken, gekke plaatjes etc.)

Andere zaken worden eigenlijk al niet meer gedeeld. Al helemaal commerciële acties van bedrijven worden direct herkend en verborgen.

Facebook is een leeglopende ballon. Dat leeglopen gaat niet snel, maar wel geleidelijk.

Marleen

De bovenstaande dingen zijn juist een de laatste dingen die ik op FB wil tegenkomen. De nummer 1 van de ergernissen zijn de voorgestelde berichten over de waanzinnige verhalen. Wat interesseert mij dat nou. Mensen willen niks van de bovenstaande dingen. Het enige wat ze willen zijn persoonlijke dingen. Geen reclame of onpersoonlijke dingen. Omdat er teveel van die onzin is loopt iedereen juist weg. Dan maar snappen en appen.

gust van luffelen

facebook dat is mijn scheerspiegel s,morgensvroeg snap je

Marjet

Ik zie anders erg veel Like en Win acties voorbij komen evenals spreuken en andere onzin waaronder voetbalitems (clips) en gekke plaatjes. En dat ligt niet aan de tijdlijn, diverse commerciële bedrijven maken zich hier schuldig aan waaronder Buzzfeed.

bert

Je hebt zelf meer invloed op je tijdlijn dan Facebook. Als ik stuk deel-like-en win acties reporteer, neemt dat aantal echt af. Buzzfeed kun je gewoon blokken, dan komt er geen buzzfeed meer door. Ontvolg, blokkeer en rapporteer waar nodig om je feed schoon te houden. Sommige vrienden met excessieve baby/kinder privacyschending ontvolg ik juist. Voor mij is FB meer een soort persoonlijke LinkedIn. Graag niet te veel prive-spul.

bert

En dan nog een andere algemene Internet-trend, waar FB weinig aan kan doen:
Dat is de leech/publish ratio. Mensen worden steeds meer zuiger, steeds minder creator van content.
We maken of pulp (snapchat, livevideo), of niks.
10 jaar geleden was een veel groter deel van de internet gebruiker zelf content aan het maken. Mooie websitecontent op lelijke sits, discussies op fora, longreads. Nu swipen we snapshots door op onze telefoon.
Dit komt vooral doordat internet vroeger 90% desktop-ding was. Je nam er tijd voor. Nu is alles on-the-road.

Er is een dringende behoefte aan nieuwe menselijke curatoren van content
Er is dringende behoefte aan meer originele content.
Klinkt raar, maar een fysiek boek mede hierdoor weer aan een opmars bezig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond