Deel dit artikel
-

Facebook met internationaal lookalike targeting

Facebook brengt vandaag twee nieuwe reclameproducten op de markt die zich speciaal richten op het MKB dat internationaal wil adverteren. Een daarvan is targeting op lookalikes.

Bedrijven die zich wat meer hebben verdiept in reclamemaken op Facebook zijn bekend met de optie ‘lookalike targeting’. Daarbij zoekt Facebook naar doelgroepen die waarschijnlijk zijn geïnteresseerd in een bedrijf omdat die mensen lijken op de reeds aanwezige ‘fangroep’. Die reclamemogelijk wordt nu internationaal uitgerold.

Bedrijven, klein of groot, die zaken willen doen in het buitenland krijgen er vandaag twee nieuwe reclameopties bij. Behalve op basis van lookalikes kunnen ze ook reclame uitventen richting economische zones (EU, EASAN, Latam, etc.). “Je kunt ook landen uitsluiten”, licht SMB Director Ciaran Quilty van Facebook aan Emerce toe.

“Voor je beeldvorming: 71 procent van de Nederlanders is verbonden met minimaal één buitenlandse bedrijfspagina. Ook zijn er 99 miljoen buitenlandse connecties met Nederlandse bedrijfspagina’s op Facebook. In totaal zijn er zestig miljoen bedrijven met een pagina en gebruiken er drie miljoen advertising”. Vijfennegentig procent zet dus geen reclame in, Quilty’s doelgroep.

Nederlanders zijn het meest verbonden met bedrijfspagina’s van ondernemingen uit Amerika, Duitsland en België. Exacte cijfers geeft de MKB-baas niet.

“Technisch gezien konden bedrijven deze reclamevormen al inzetten, maar dat was in de praktijk heel lastig. Tijd is geld, dus daarom hebben we het heel makkelijk gemaakt. Je kunt het vanaf je telefoon bedienen.” De twee producten zijn beschikbaar voor zowel Facebook als Instagram.

In de e-commercewereld lijken consumenten nog niet erg happig om te winkelen in andere landen. Een op de drie koopt wel eens in een ander EU-land. Nu richt Facebook zich niet louter op e-commercepubliek, want bijvoorbeeld ook op app-ontwikkelaars, maar het is wel illustratief.

Quilty: “De meeste interacties op Facebook vinden mobiel plaats en daar is de mindset heel anders. Mensen zien geen landsgrenzen. Ze bekijken primair wat hen interesseert.” Over de gedragingen van het internetpubliek in verschillende landen gaat Facebook zijn adverteerders informeren met webinars en uitputtende statistiekpagina’s.

Facebookgebruikers zijn ook niet avers van communicatie met bedrijven, aldus de reclamebaas. Iedere maand gaat er een miljard messengerberichtjes heen en weer tussen tussen bedrijven en hun paginafans. Die fangroep laat ook nog eens 2,5 miljard comments achter op bedrijfspagina’s, per maand.

Het Nederlandse bedrijf Marcipano is na twee jaar adverteren op Facebook in 27 landen actief en zegt zijn internationale groei te danken aan reclame op de profielensite.

Foto: Hernán Piñera (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond