Deel dit artikel
-

MWC 2012: Facebook introduceert wereldstandaard mobiel betalen

Facebook introduceert met de acht grootste operators een standaard om mobiele apps via zijn platform aan te schaffen. Daarnaast probeert het uniformiteit te brengen in de toepassing van HTML5 op mobiele dragers.

De profielensite gaat samenwerken met acht van ‘s werelds grootste mobiele aanbieders om mobiel betalen via zijn platform eenvoudiger te maken. De maandelijks ruim vierhonderd miljoen mobiele gebruikers van Facebook moet met een druk op hun scherm een applicatie kunnen kopen en in-app purchases kunnen afrekenen.

Het bedrijf werkt samen met operators in Europa, Azië en Amerika. Het gaat om T-Mobile, Telefónica, Vodafone en Orange in Europa, AT&T en Verizon in Amerika en KDDI en Softbank in Azië.

CTO Bret Taylor had het daarnet tijdens zijn spreekbeurt op het Mobile World Congress kort over sms billing, maar het exacte afrekenmechanisme dat zal worden toegepast moet nog blijken. Uit onderstaande schermafbeelding blijkt dat operator billing ook tot de mogelijkheden zou behoren:

Er zal een SDK worden gepubliceerd zodat ook derde partijen met het operatorssysteem overweg kunnen.

Social Graph = app store

“Facebook is de beste locatie om nieuwe apps te ontdekken. Via vrienden en bekenden op je wall zie je, via welke apps zij content delen met je. Met een klik op de wall ga je naar de app store om de gebruikte app te downloaden. Wij noemen dat social graph.”

“Als Mark Zuckerberg acht jaar geleden Facebook had moeten uitvinden met de techniek van vandaag, dan had hij zeker mobiel internet gebruikt en niet het vaste web. Mobiel is een natuurlijk interface. Je hebt je telefoon altijd bij je en het delen van content is eenvoudig. Dat zie je bijvoorbeeld bij nieuwe gebruikers in India. Dertig procent van de nieuwe inschrijvingen op deze betrekkelijk nieuwe markt gebeurt via mobiel.”

“Via ons mobiele platform sturen we maandelijks zestig miljoen gebruikers naar app stores voor downloads.”

Taylor vervolgt: “Het gebruik van onze mobiele website is twee keer groter dan iOS en Android gecombineerd. Het mobiele web is belangrijk voor ons, maar daar zit nog te veel fragmentatie in. Bovendien is het niet mogelijk om eenvoudig betalingen te verrichten.”

Fragmentatie uit HTML5 verbannen

De samenwerking met de acht mobiele operators is een poging van Facebook om ontwikkelaars meer geld te laten verdienen met zijn platform. Dat moet ontwikkelaars stimuleren om meer apps voor de profielensite te maken, waarmee de waarde van het platform toeneemt voor gebruikers en softwaremakers.

Het technisch opperhoofd maakt vandaag ook een initiatief bekend om de fragmentatie in HTML5 tegen te gaan.

Facebook heeft met een aantal marktpartijen de W3C-werkgroep Core Mobile Platform opgericht. Dat moet in feite ene belangenbehartiger worden voor mobiele ontwikkelaars richten standaardenorganisatie W3C en richting de markt. Het bedrijf werkt hierin samen met hardwaremakers, mobiele operators, browsermakers en andere belanghebbenden. Namen noemde hij daarnet niet.

Taylor voegt ook de daad bij zijn woord en maakt tevens de lancering van Ringmark bekend. Dat is een test suite voor het mobiele web waarmee software- en webbouwers kunnen toetsen of hun app voldoet aan de HTML5-specificaties die het Core Mobile Platform belangrijk vindt.

Foto: Jolie O’Dell (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond