Deel dit artikel
-

Facebook lanceert Instant Articles in Nederland

Facebook lanceert vandaag Instant Articles in Nederland, en Zuid-Amerika, een techniek waarmee uitgevers hun nieuws veel sneller zien inladen op de profielensite.

In andere landen was Instant Articles al langer live, in Nederland gaan de eerste mediapartners ermee live. Dat zijn Metro, NOS, NU.nl, RTL Nieuws en De Telegraaf.

Hun nieuwsverhalen worden niet meer vanaf de eigen servers, maar van die van Facebook ingeladen. Daardoor zijn ze aanmerkelijk sneller in beeld, volgens het bedrijf tot tien keer, of acht seconden, sneller. Items de met Instant Articles zijn anders, mooier, opgemaakt en zijn herkenbaar aan een bliksemschichtje bij het artikel.

Niet alle nieuwsverhalen, maar een deel ervan sluizen de nieuwsbedrijven door naar Facebook. Ze bepalen zelf hoe ver die sluis openstaat. De Washingon Post besloot honderd procent van zijn productie door te zetten.

De nieuwsbedrijven behouden alle reclame-inkomsten en de kijkcijfers worden aan de uitgevers toegedicht. Uitgevers kunnen zelf de reclame-exploitatie op Facebook doen en honderd procent van de inkomsten ontvangen of de exploitatie aan de profielensite uitbesteden en zeventig procent toucheren.

In een persbericht legt Facebook uit: “Instant Articles zijn niet alleen sneller, ze bieden bovendien een reeks aan interactieve functies waarmee uitgevers en journalisten hun verhalen op nieuwe manieren tot leven kunnen wekken. Door de telefoon schuin te houden kan worden ingezoomd en kunnen hoge resolutie beelden worden bekeken. Automatisch afspelende video’s brengen het artikel tot leven. Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en er zijn zelfs mogelijkheden om te reageren op een specifiek onderdeel van het artikel, of dit leuk te vinden.“

Instant Articles werd in mei gelanceerd in de VS. Vandaag gaat de techniek behalve in Nederland ook live bij veertig nieuwstitels in Zuid-Amerika, enkel op iOS, in landen als Brazilië, Chili, Colombia en Mexico. Vorige week ging de ‘nieuwsversneller’ live bij vijftig titels in Azië.

Google lanceerde afgelopen maanden ook een initiatief om het laden van mobiele webpagina’s te versnellen. Daarvoor hoeven site-uitgevers niet per se samen te werken met het zoekbedrijf (Lees: ‘Googles Accelerated Mobile Pages (AMP): wat uitgevers moeten weten).

Deel dit bericht

1 Reactie

Luuk de Jong

En zo probeert Facebook de websurfer binnen hun website te krijgen en te houden. Straks moet je een Facebook profiel hebben om online nieuws van bovengenoemde partijen te kunnen lezen. Als het zo doorgaat valt straks het hele internet onder Facebook en als jij je toevallig niet aan de privacyschendingen van die flutsite wenst te onderwerpen, dan sta je straks digitaal buitenspel.
Daarom moet je Facebook bestrijden, vervloeken, verachten, verguizen. Niet ermee collaboreren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond