Deel dit artikel
-

Facebook in nieuw Nederlands bereikonderzoek

Facebook is een van de partijen die meedoet aan het nieuwe Nederlandse bereikonderzoek, NOBO, dat in september zijn eerste, prille meetresultaten aan de markt gaat leveren. Dat omvat online en offline mediabereik.

De profielensite is een van de partijen met wie het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) een overeenkomst heeft gesloten enorm deelname. “Over de exacte inhoud van het contract kan niets zeggen. Dat hebben we zo afgesproken”, aldus Wouter Hulst tegenover Emerce. Hij is directeur van VINEX, de organisatie waarin online uitgevers zijn verenigd.

VINEX en SKO werken sinds vorige maand samen om een nieuw nationaal bereikonderzoek op de rit te krijgen. De eerdere poging daartoe, in het DDMM, strandde op techniek. Partner GfK is omgeruild voor TNS-NIPO.

“Het onderzoek is semi-mobile first ontworpen en bestaat uit tagged en non-tagged data en een panelonderzoek.” Dat betekent zoveel als dat uitgevers via tags zeer specifieke bereikdata aanleveren (tagged; censusdata vast, mobiel en apps) en voor niet deelnemende partijen gebruiksgegevens uit Wakoopa worden toegevoegd (non-tagged). Met behulp van het panel wordt de berg data die dat oplevert genormaliseerd en ontdubbeld. “Anders dan bij programmatic buying herkennen wij mensen. Geen personen overigens. Dat is niet interessant.”

Naast VINEX en SKO (kijkonderzoek online en televisie) heeft Hulst ook het vertrouwen gekregen van tijdschriften, onder wie Hearst en G+J, niet-nationale kranten en radiozenders. Ook zij doen mee in het onderzoek. Met Google wordt ook gesproken voor deelname, maar over de status van die gesprekken wil de directeur niets zeggen.

De gegevens die het onderzoek oplevert zijn interessant voor mediabureaus en adverteerders omdat zij gericht mediaruimte kunnen inkopen en de effecten van hun reclames kunnen uitrekenen. “Je meet het bereik voor een merk over alle titels, online en offline, heen.” Daarnaast fungeren de cijfers als een soort benchmark voor de deelnemende partijen richting de concurrentie.

De eerste testgegevens van het onderzoek worden in september aan de deelnemers uitgeleverd. In het vierde kwartaal van 2015 moet de ‘finale acceptatie’ door de deelnemers plaatsvinden.

Het doel is om iedere volgende dag in de ochtend al bereikcijfers over de voorgaande dag te kunnen leveren.

Foto: Marc Cornelis (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond