Deel dit artikel
-

Facebook sluit advertentiemarkt PBX

Facebook stopt met zijn advertentiemarktplaats FBX, waarmee via bijvoorbeeld Criteo en AppNexus geautomatiseerd desktop-advertenties konden worden ingekocht.

Nu 82 procent van de advertentieomzet uit mobiel komt, wil Facebook zich niet langer concentreren op de desktop. De stekker gaat er in november uit.

Analisten signaleren dat Facebook steeds meer een gesloten ecosysteem wordt. Vorig jaar al heeft het netwerk het aantal partners verminderd dat met FBX werkte. Derden kunnen nog wel gebruik blijven maken van de advertentie API.

FBX werd in 2012 gelanceerd. De advertentie-inkoop gaat voortaan via het Audience Network, waar sinds kort ook video kan worden ingekocht. Voor bedrijven als AdRoll hebben de veranderingen geen consequenties. Zij hadden al klanten overgeheveld naar andere onderdelen van Facebook.

Gisteren werd bekend dat Facebook ook meer advertenties gaat tonen buiten het sociale netwerk. Dat kon al met Audience Network, maar Facebook breidt dat nu uit naar niet-leden. Facebook gaat daarbij de webgeschiedenis van bezoekers in kaart brengen. Adverteerders moeten zich aan strikte regels houden. Zij mogen geen kleine kruisjes in banners gebruiken om die af te sluiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond