Deel dit artikel
-

Facebook, Twitter gaan tv-zenders kijkcijfers geven

Facebook gaat in Europa anonieme data verstrekken aan tv-zenders over hoe zijn leden interageren met de programma’s. In Amerika gaat Nielsen vergelijkbare data uitleveren voor Twitter.

Deze stappen maken deel uit van een nauwere vervlechting van tv- en internetreclame. Facebook gaat aan verscheidene grote tv-zenders, waaronder in Duitsland, Engeland en Frankrijk, data verstrekken over interacties per programma. Dat zijn: likes, shares en comments.

Adverteerders krijgen hiermee zicht op hoeveel en wat voor betrokkenheid is rondom de programma’s waarbij ze adverteren. Als vervolgstap zouden ze hun uitingen op tv of de eigen sociale netwerken daarop kunnen aanpassen. Aangezien veel van die interacties via mobiel plaatsvinden, zal de mobiele ontwikkel- en reclamestrategie een belangrijk aspect zijn.

De Wall Street Journal, die weet dat Facebook dit vandaag gaat aankondigen, noemt in Europa de zenders ARD, Channel 4 en TF1 als ontvangers van de interactiegegevens.

In Amerika brengt Nielsen een vergelijkbaar product op de markt. De marktonderzoeker gaat meten hoe groot het unieke bereik van een tv-programma is op Twitter. Ook Nielsen zal dit nieuwe product later vandaag aan de markt presenteren. News.com weet al te melden dat blijkt, dat de programma’s waarover het meest wordt getwitterd niet per se de uitzendingen met de hoogste scores zijn.

Foto: José Angel Fotografía (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond