Deel dit artikel
-

Facebook vraagt gebruiker mening over advertenties

Binnenkort ook duimpjes onder advertenties bij Facebook in de tijdlijn? Het sociale netwerk wil de mening van gebruikers horen over advertenties. Die konden al wel worden verborgen, maar nu wil Facebook ook weten waarom.

‘We hebben geleerd dat de reden waarom iemand advertenties wegdrukt even relevant is als het wegdrukken zelf,’ schrijft product manager Max Eulenstein in een blog. Op dit moment kan de gebruiker alleen op ‘Ik wil dit niet zien’ drukken, waarna die advertentie ook niet meer verschijnt.

Facebook wil echter zoveel mogelijk gebruikers relevante advertenties of gesponsorde verhalen voorzetten. Gebruikers kunnen aangeven of de advertenties in hun ogen niet relevant is, spam, beledigend of te vaak wordt getoond. Ook kunnen ze een advertentie nu positief beoordelen. Testen wijzen uit dat de tevredenheid toeneemt.

Volgens Facebook zullen adverteerders niet veel merken van de veranderingen. Slechts een kleine groep geeft negatieve feedback.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Ik weet het niet, ik vind het ook wel een beetje makkelijk van Facebook. Weinig mensen geven een mening en, zoals het artikel ook aanhaalt, het aantal negatieve reacties ten opzichte van het aantal views zal laag zijn want het merendeel zal de moeite niet nemen om überhaupt een mening achter te laten. Misschien kan Facebook hier nog wat van Google leren. Bij AdWords zit Google zelf volledig achter het stuur welke advertenties passend zijn en welke niet in welke omgeving. Naast de eigen beleidsvoorwaarden zijn daar zaken als de Kwaliteitsscore en vooral de CTR doorslaggevend. De “proof in the eating zit namelijk gewoon in the pudding”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond