Deel dit artikel
-

Facebook zoomt in op lokale advertentiemarkt

Regionale kranten, Groupon en Google krijgen er op de lokale advertentiemarkt een concurrent bij: Facebook. De profielensite intensiveert zijn Deals-programma op een snel groeiende mondiale ‘micromarkt’.

Verscheidene Engelstalige media melden dat Facebook in vier Amerikaanse steden een opgevoerde versie van zijn Deals-programma test. Deals zijn locatiegebaseerde kortingsacties die Facebook-gebruikers ontvangen nadat ze zich present melden in bijvoorbeeld een winkel of horecagelegenheid (inchecken).

Deals werden in november 2010 geïntroduceerd en om de uitrol te versnellen sluit Facebook samenwerkingen met derde partijen. Deze partijen hebben eigen sites met kortingsacties: Open Table, Gilt City, Home Run, PopSugar City, Tippr, KGB Deals, Plum District, ReachLocal en Zozi. De profielensite bundelt hun Deals en maakt ze op stads- of buurtniveau toegankelijk.

Daarnaast verzwaart Facebook de sociale component bij de kortingsacties. Gebruikers worden ertoe gestimuleerd om de eenmalige kortingsacties aan vrienden en bekenden uit de buurt door te sturen. Voor winkels levert dit nieuw verkeer op. Het potentiële nadeel is dat trouwe klanten van die winkels zich geschoffeerd voelen als zij niet mee mogen of kunnen doen in de kortingsacties.

Facebook Deals zijn beschikbaar in Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje. Nederland en andere landen volgen op een latere termijn.

De Amerikaanse profielensite heeft wereldwijd meer dan 600 miljoen geregistreerde gebruikers. In Nederland zijn dat er een kleine 4 miljoen.

De markt voor lokale kortingsacties, veelal aangejaagd via e-mail en de mobiele telefoon, wordt fel bevochten. Duidelijke winnaars zijn er nog niet. Zelfs het internationaal bekende Groupon zal nog moeten beklijven op de lokale markten. De partij die op een niet-irritante wijze de relevantste aanbiedingen weet te doen kan op dit moment het onderscheid maken.

Nederland kent een aantal partijen die strijden met Groupon, en later Facebook, op deze markt: Sweetdeal van uitgeverij Wegener, Marktplaats.nl, Groupdeal (deels van De Telegraaf), Livingsocial (deels van Amazon). Ook Foursquare en Google (Maps) bieden hun respectievelijke gebruikers het MKB de optie om gelokaliseerde kortingsacties te houden.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Group Commerce lanceerde deze week een dienst waarmee uitgevers onder white label de technische infrastructuur voor een Deals-dienst kunnen afnemen. Deze kunnen ze integreren in hun eigen verkoopapparaat. De New York Times is een van de eerste grote klanten.

Foto: Camkage (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond