Deel dit artikel
-

Financial Times moet sneller ‘om’ op puur digitaal

De economie dwingt de Financial Times ertoe om de toch al succesvolle omslag van print naar digitaal te versnellen. Reclame-inkomsten blijven tegenvallen, abonnementen worden wel verkocht.

Meer dan de helft van de omzet (54 procent) realiseert de FT Group nu al met digitale activiteiten. Dat is nog niet genoeg. De publieksinteresse voor online en afnemende interesse voor papieren kranten verplicht de krantenuitgever om zich nog sneller los te maken van de papieren traditie. Die kost te veel.

Dat zegt de leiding van moederbedrijf Pearson bij de publicatie van de kwartaalcijfers. Die geven goed zicht op de online status.

Zo wordt duidelijk dat de Financial Times inmiddels minder papieren lezers heeft dan digitale klanten. In totaal bedient de krant 602.000 lezers, van wie er 343.000 (+14 procent) enkel online lezen. In anticipatie op de terugloop in print stopt het krantenbedrijf de contracten met twee internationale drukkerijen. Overzeese lezers hebben geen andere keuze meer dan digitaal te lezen.

Het aantal mobiele lezers van FT.com groeide afgelopen jaar met de helft. De pageviews stegen met eenderde en 24 procent van de nieuwe abonnementen kwam binnen via een tablet of telefoon. Mobiel bewijst zich als effectief acquisitiekanaal.

Exact twee jaar geleden besloot de FT om zijn mobiele app niet meer via iTunes te slijten. De uitgeverij kreeg te weinig informatie over zijn abonnees van Apple. Dus werd er een eigen HTML-app gebouwd. Na een half jaar had die al een miljoen vaste lezers. Dat zijn er nu vier miljoen.

FT Group noteerde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 250 euro. Dat is evenveel als vorig jaar. De brutowinst steeg wel, met een kwart tot dertig miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond