Deel dit artikel
-

Forrester: downloaden kan de muziekindustrie juist redden

De problemen in de muziekindustrie worden niet veroorzaakt door illegaal downloaden. Een groot deel van de downloaders is wel degelijk bereid daarvoor te betalen en offline CD's te kopen. Wanneer het betaald downloaden goed wordt georganiseerd, kan dat de muziekindustrie juist redden: downloads kunnen dan in 2007 leiden tot een omzet van 2,1 miljard dollar oftewel 17 procent van totale omzet, stelt een onderzoek van Forrester Research.

De onderzoekers zijn het niet eens met de verklaring die de muziekindustrie doorgaans geeft voor haar eigen dalende verkopen: het illegaal downloaden en branden van CD's. Forrester zoekt de oorzaak elders, in de kwakkelende economie en de concurrentie van andere vormen van entertainment. Ook in de recessie van begin jaren negentig, die precies samenviel met de overgang naar de CD, daalden de verkopen van de muziekindustrie, meent Forrester Research.

Ondanks de economische krimp zijn andere vormen van entertainment wel populair, zoals videogames en DVD's. Muziek verliest momenteel kennelijk zijn aandeel in de entertainment-industrie aan meer visuele media, concludeert het onderzoek. Opmerkelijk genoeg, zo beweert Forrester , weigert een aantal belangrijke mensen uit de muziekwereld om überhaupt onderzoek naar de dalende verkopen – vijftien procent daling de afgelopen twee jaar in de VS – te verrichten.

De studie ondersteunt haar stelling met een omvangrijke enqûete onder Amerikaanse internetters, die zij in vier groepen verdeelt, afhankelijk van de frequentie waarmee die illegaal muziek downloaden of CD's branden. Zo zegt 39 procent van degenen die dat vaker dan negen keer per maand doen, dat nieuwe muziek online hen juist prikkelt meer CD's aan te schaffen. Tweederde van degenen die dat drie tot acht keer maand doen, zegt dat file-sharing hun aankoopgedrag van CD's niet negatief beïnvloedt.

Het juridisch bestrijden en saboteren door de muziek-industrie (door het uploaden van files die geen muziek bevatten) van file-sharing netwerken als KaZaA of Grokster heeft volgens Forrester geen zin. De industrie moet zelf betaalde download-sites opzetten of bestaande, zoals Emusic , MusicNet en pressplay , verbeteren.

Daarbij moeten drie zaken in de ogen van Forrester centraal staan: muziek van alle labels moet voorhanden zijn, de consument moet met de gedownloade muziek kunnen doen wat hij wil (zoals kopiëren naar CD's of MP3-spelers) en tenslotte moet de betaalvorm zo flexibel mogelijk zijn, van abonnement tot pay-per-use. Bestaande commerciële downloaddiensten falen volgens Forrester op veel van deze onderdelen. Zo moet bij bijna alle diensten een vast bedrag per maand worden betaald (onvoldoende flexibel) en gelden op veel plaatsen beperkingen voor de hoeveelheden downloads.

Forrester verwacht dat het lijden van de muziekindustrie nog tot volgend jaar duurt, maar hoopt dat rond 2005 de wijsheid doorbreekt. Dan zullen platenlabels standaard-downloadcontracten introduceren waarmee consumenten na betaling met de muziekbestanden kunnen doen wat ze willen. Dit zal het vinden van content vergemakkelijken en consumenten verleiden online impulsaankopen doen. Daarmee kan in 2005 alleen al in de VS voor 436 miljoen dollar worden gedownload en voor 105 miljoen dollar aan abonnementen worden afgesloten, voorspelt de studie. In 2007 kunnen de downloads goed zijn voor een omzet van 2,1 miljard dollar, oftewel 17 procent van de totale muziekomzet.

De onderzoekers voorzien nog een paar gevolgen van deze ontwikkeling. Zo denken zij dat portals en retailers als CDNOW en Amazon reusachtige download-hubs worden. Omdat nieuwe pophits gedownload kunnen worden naar verschillende dragers (van PC tot mobieltjes), zal het verkeer naar de downloadsites enorm groeien. Tenslotte zal de single een come-back maken en in 2007 goed zijn voor 39 procent van alle download-omzetten, meent Forrester.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

Its not just a downloading story…its the very heart of the music industry that needs a rethink. Perhaps the best article on the web at the moment is {this one; http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html }. The other aspect is linked to promotion of new material, especially radio airplay. With the US radio industry completely throttled by giant networks playing safe and practising payola, getting airplay for new talent is genuinely difficult. Will Amazon be interesting in the up and coming, or just the already commercially successful?

Ron Tuijnman

Downloaden doet inderdaad de record-verkopen dalen. Ik ben zelf een verwoed downloader en ik kan me mijn laatste 'legaal'gekochte CD eigenlijk niet meer heugen. Toch een paar kanttekeningen: Veel van de muziek die ik download is niet actueel. Het betreft 'oude' artiesten die reeds lang uit de schappen verdwenen zijn. Artiensten vaak ook waarvan een CD niet eens meer verkrijgbaar is. Ik denk dat dit geen downloads zijn die de reguliere verkoop benadelen. Veel muziek die ik download is muziek die ik 'wel aardig' vind. Zo heb ik wat nummers van Shakira gedownload, aardig, maar het is me zeker geen twintig/dertig Euro waard. Het is zelf de vraag of ik er straks de moeite voor neem er een CD van te branden. Het komt daarbij ook regelmatig voor, dat ik hele mappen met muziek na twee keer luisteren wegknikker (Spooks, bijvoorbeeld recentelijk nog). Dit betreft dus OOK geen CD's die in 'anders' wé; gekocht zou hebben. Wederom loopt de plantenindustrie hier dus geen enkele eurocent mis. Soms download ik echter ook recente muziek waar ik wél geld voor over zou hebben. Deze muziek download ik echter óók gratis en hier gaat de platenindustrie dus wél degelijk het schip in. Het kost echter best veel moeite (ondanks een 'gratis' kabel-internetaansluiting) om goede en volledige muziekstukken te downloaden. Ik zou daar best bereid voor zijn een bedrag varierened van luttele eurocenten tot een halve euro per nummer aan te besteden op voorwaarde dat ik een goede versie van het nummer of wellicht zelfs de complete CD kan downloaden. Hier KAN de plantenindustriue dus wel degelijk aan verdienen. Ik denk dat er best een markt voor is. Een neveneffect van het downloaden is ook, dat ik vaak met muziek in aanraking kom waar ik anders NOOIT mee in aanraking gekomen zou zijn. Omdat het toch 'gratis' is probeer je hier en daar eens een nummer dat toevallig voorbijschuift in een zoekactie. Hier is dus wel degelijk sprake van een positieve marktwerking. Want niet alleen luister ik muziek, ik ga ook naar concerten van deze groepen. Tenslotte: de platenindustrie moet niet zeuren. Via een belachelijke heffing op ieder lege CD betaal ik André Hazes voor ieder stuk zelfgeschreven software dat ik op CD uitlever. Ronduit belachelijk. En daarmee legitimeer ik mijn downloaden voor mijn eigen geweten. Ik brand er CD's van en DUS betaal ik gewoon voor mijn muziek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond