Deel dit artikel
-

Forrester: Kwart Europeanen koopt over de grens

Bijna een kwart van de Europeanen koopt wel eens bij een webwinkel in een ander land. Dit betrekkelijk lage getal biedt vooral kansen voor online ondernemers in kleinere landen, aangezien EU-consumenten uit grote landen graag in hun thuisland shoppen.

Dat is een van de conclusies uit Forresters rapport ‘Plan Your eCommerce Expansion’ dat vandaag verschijnt. Michelle Beeson licht deze cijfers later vandaag toe op Emerce eRetail Europe in Amsterdam.

De marktonderzoeker schetst stelt dat 22 procent van de Europeanen in het afgelopen kwartaal over de grens kocht. Voor webwinkeliers die op hun thuismarkt zijn uitgegroeid, en voor specialisten, biedt de buitenlandse markt nog genoeg groeipotentieel. Het blijkt ook dat de buitenlandse shopper makkelijker en meer geld uitgeeft dan de consument die enkel op zijn thuismarkt winkel: 337 euro versus 228 euro.

Het zijn vaak de inwoners van de kleinere landen en de landen met een minder ontwikkelde e-commercemarkt die hun heil buiten de landsgrenzen zoeken. Als voorbeeld worden landen genoemd als Zweden, Spanje en Italië. Opvallend genoeg is de Nederlander niet zo internationaal georiënteerd. Vermoedelijk omdat de lokale markt erg volwassen is en een sterk, breed aanbod heeft tegen concurrerende prijzen.

Webshop die naar het buitenland willen expanderen, raadt Forrester aan om een gefaseerd internationaliseringsplan uit te voeren. Lokale ‘marktplaatsen’ zoals Amazon, Rakuten en bol.com zijn een goed vertrekpunt om eerste ervaringen op te doen op een buitenlandse markt. De volgende stap, het lokalisering van eigen winkels, vergt een geraffineerde marktbenadering waarbij het bouwen van een merk centraal staat. Om operationeel efficiënt te blijven, raadt de marktonderzoeker aan om met lokale partners te werken en tijdig een partner road map op te stellen. Die moet inzichtelijk maken welk schakels de shop zelf doet en welke worden uitbesteed.

Mobiel speelt in de digitale expansie een belangrijke rol. Naar verwachting shopt 44 procent van de Nederlanders in 2018 (EU: 49 procent) met zijn telefoon of tablet (nu: 17,5 procent). De Nederlandse mobiele omzet zal van 2013 tot 2018 jaarlijks met 38 procent stijgen tot 6,3 miljard euro (EU: 28 miljard).

Foto: Davilohr Bueso (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond