Deel dit artikel
-

Forrester: Mobiel nog steeds strategisch onderschat

Een nieuw rapport van Forrester Research zegt dat marketing managers in Europa en Amerika het mobiele kanaal nog steeds onderschatten en verkeerd inzetten. Velen zijn nog bezig met doelloos apps bouwen, terwijl CRM-integraties belangrijker zijn.

Zo luiden in het kort de conclusies van ‘The State of Mobile Technology for Marketers 2014’ dat net is verschenen.

“De overgrote meerderheid van de marketeers zegt dat de leiding van hun bedrijven het belang van het mobiel helemaal begrijpt. Dat kunnen we niet geloven als we kijken hoe vaak Forrester op topniveau nog wordt gevraagd om workshops te geven”, klinkt het bijna vernietigende oordeel van Thomas Husson in zijn terugblik op het jaar.

De onderzoeker deed een onderzoek onder 74 hoge verantwoordelijken op marketinggebied en tachtigduizend consumenten. “Iets meer dan veertig procent van de marketeers heeft nog niet langer dan een jaar een mobiele strategie of beginnen die op uit te bouwen.”

“Marketeers richten zich te veel op het bouwen van native apps. Zeker voor merken leveren die amper voldoende praktisch nut aan de gebruiker om over iets als merkentrouw te kunnen spreken.” De investeringen worden wel gedaan, maar met het verkeerde motief en daarom zonder het beoogde resultaat.

Husson: “We bewegen langzaam weg van de eerste generatie mobieel apps richting smart apps. Dat zijn apps die zijn verbonden met het CRM-systeem van bedrijven om klanten daadwerkelijk contextueel relevante informatie en diensten te leveren. Marketeers moeten zich gaan afvragen met welk doel hun kernpubliek mobiel gebruikt en hoe zij daar een toegevoegde waarde in kunnen bieden. Pas alle behoeftes en bedrijfsdoelen duidelijk zijn, moet je dat technologisch gaan invullen.”

Foto: Faris Algosaibi (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Isua Botman

De volgende reactie is volledig in het belang Targetoo; toch daarnaast een objectieve constatering:

Het mobiele kanaal is zo veel groter dan CRM geïntegreerde Apps. Het bovenstaande artikel laat zien dat zelfs Forrester de mogelijkheden van mobile niet geheel begrijpt.

De echte omzet, bestellingen, toename van bezoekers in winkels, customer-engagement komt slechts deels uit apps die een contactmoment met consument vergemakkelijken.

De echte volumes komen van slimme, soms creatieve, maar bovenal kwalitatieve Mobile Advertising campagnes. Veelal Location Based.

Denk aan: een aanbod van reisverzekering tonen op luchthavens, een keukenaanbod tonen op 10.000+ woningen die net verkocht zijn (GEO-fence van 50 meter). Een zakelijk aanbod tonen in 50+ zakelijke titels (vooral Engelstalig, New York Times, Financial Times)> door aansluiting op adexchanges eenvoudig te bereiken voor een DSP.

Meer weten? ibotman@targetoo.nl

Wolter Tjeenk Willink

De èchte uitdaging met betrekking tot het mobiele kanaal is het inzichtelijk maken van het rendement. Apps en de koppeling daarvan aan CRM data is fantastisch waar het gaat om nurturing van bestaande klanten en het inzichtelijk maken van de Customer Lifetime Value. Maar de belangrijkste horde die moet worden genomen is het doormeten van het effect van mobiel branding en traffic op de merkbekendheid en -perceptie, engagement en de eerste commercieel waardevolle conversie. Omdat mobiel met name een rol heeft in de Reach en Engage fasen van je marketingmix, liggen mobiele touch points doorgaans verder af van het uiteindelijke conversiedoel dan bijv. een typische Google AdWords campagne. Zolang er nog teveel gestuurd wordt op “Last Click” KPI’s en cross-device tracking nog verre van optimaal is, blijft de inzet van mobile advertising onderbenut.

Organisaties die begrijpen dat niet alle marketingkanalen op eenduidige manier converteren en dus ook op KPI’s aangestuurd moeten worden die passen bij de rol van het kanaal in de marketingmix, kunnen met die visie hun voordeel doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond