Deel dit artikel
-

Forse boetes voor KPN

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN vier boetes van in totaal 972.977 euro opgelegd, omdat het telecombedtijf concurrenten (zoals Tele2 en Online) op haar glasvezel- en kopernetwerk heeft benadeeld bij de introductie van breedbanddiensten. Het gaat om overtredingen waar KPN als eigenaar van het netwerk diensten levert aan concurrenten.

KPN is verplicht de concurrenten op haar netwerk van tevoren te infomeren als zij nieuwe diensten aan consumenten wil aanbieden, zoals snellere internetverbindingen. Op deze manier krijgen concurrenten van KPN de kans om consumenten een alternatief te bieden.

Het telecombedrijf zou zich niet hebben gehouden aan verplichtingen over transparantie en non-discriminatie. ‘Dat levert ongelijke kansen op voor bedrijven én mogelijk nadeel voor de consument, omdat die niet de keuze had tussen verschillende aanbieders/producten’, aldus de ACM.

De boetes zijn verhoogd, omdat het niet de eerste keer is dat KPN voor vergelijkbaar gedrag wordt beboet. Ook heeft het bedrijf de overtredingen niet zelf ontdekt, gemeld en beëindigd, zoals zij met ACM heeft afgesproken in gedragsregels.

KPN gaat bezwaar aantekenen tegen het boetebesluit bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). ACM zou destijds zelf niet duidelijk zijn geweest over de termijn waarbinnen aankondigingen moesten plaatsvinden. In het Marktanalysebesluit wholesale-breedbandtoegang dat tot mei 2012 van kracht was, werd echter nog gesproken van ‘een redelijke termijn, van in beginsel minimaal twee maanden’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond