Deel dit artikel
-

Forse omzetgroei Expedia in 2016

De Expedia Group heeft in 2016 een omzet van bijna 8,8 miljard dollar gerealiseerd, een toename van 32 procent vergeleken met 2015. Het operationele resultaat was 467,1 miljoen dollar, een afname van 7 procent.

De meeste omzet haalt Expedia uit hotelboekingen (61 procent). De media- en advertentie-inkomsten die met name Trivago binnenhaalt, zijn goed voor 9 procent. De verkoop van vliegtickets maakt eveneens 9 procent uit van het totaal. HomeAway doet 8 procent en 13 procent valt onder het kopje overig.

In 2016 hebben de klanten van Expedia voor meer dan 72 miljard dollar aan reizen geboekt. In het vierde kwartaal alleen was dat 16,1 miljard, een groei van 8 procent. De verblijfsduur steeg in de laatste vier maanden met 15 procent. Dit alles komt volgens Expedia door investeringen in mobile. App-gebruikers komen twee keer zo vaak terug als gewone websitebezoekers. Bijna een op de drie transacties werd in 2016 mobiel gedaan en 45 procent van het online verkeer vond plaats op mobiele devices.

Tot de hoogtepunten van 2016 behoort volgens CEO Dara Khosrowshahi van Expedia de voltooiing van de integratie van de Orbitz-merken. “De synergie-effecten nu al zichtbaar. Orbitz het met een aangepaste EBITDA van 224 miljoen dollar beter dan zij alleen had kunnen doen.”

HomeAway is goed op weg om het beoogde wereldwijde e-commerce boekingsplatform voor vakantiehuizen te worden, aldus Khosrowshahi bij de presentatie van de jaarcijfers. “We hebben de reizigersservicefee geïmplementeerd, aangekondigd dat het gelaagde abonnementsmodel wordt opgeheven en fors meer geïnvesteerd in online marketing, product en technologie. We liggen financieel op koers met een aangepaste EBITDA van 163 miljoen dollar in 2016 en een zeer agressief investeringsplan in 2017, wat moet leiden tot een EBITDA van 350 miljoen in 2018.”

Trivago was in 2016 goed voor een omzet van 836 miljoen dollar, een toename van maar liefst 56 procent.

De Expedia Group bestaat uit de volgende merken: Expedia.com, Hotels.com, Orbitz Worldwide, Expedia Affiliate Network, Trivago, HomeAway, Egencia, Travelocity, Hotwire, Expedia Media Solutions, Wotif Group, Hotwire, Classic Vacations, CarRentals.com, Expedia Local Expert en Expedia CruiseShipCenters.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond