Deel dit artikel
-

Foursquare wil gebruikersdata recyclen

Startup Foursquare wil de data die het verzamelt aan de hand van de checkins en de plekken die worden aangemaakt hergebruiken om zo nieuwe informatie te creëren over bijvoorbeeld gebruikersvoorkeuren. “We krijgen interessante data. De vraag is hoe we dat terug kunnen geven aan de gebruiker”, aldus Foursquare-oprichter Dennis Crowley.

Crowley spreekt tijdens een paneldiscussie van DLD in Duitsland. Hij heeft inmiddels het burgemeesterschap van de locatie op zijn naam weten te schrijven. "Vorig jaar was ik hier ook, nu weer. Wat had Foursquare daar uit kunnen halen", zo stelt hij zijn retorische vraag. In de toekomst moet zijn startup de gebruiker helpen nieuwe plekken te ontdekken op onder meer microniveau van buurten en steden aan de hand van waar de gebruiker eerder is geweest. "Onze game dynamiek kan mensen aanzetten nieuwe dingen te ondernemen."

Op dit moment zijn er al andere startups die inspringen op de hype van Foursquare. "Ze gebruiken onze API omdat onze dataset interessant is." Crowley merkt op dat de data die Foursquare biedt, verder gaat dan de informatie die uit een Gouden Gids is te halen. "Bij ons kan je veel dieper. Het gaat niet alleen om hele gebouwen, soms ook bijvoorbeeld om een klaslokaal, of de meest populaire plekken in een buurt." Zo wordt de API van Foursquare onder meer gebruikt door een dating-app die de favoriete uitgaansgelegenheden van de gebruiker bijhoudt, en een seintje geeft als de man/ vrouw-ratio omslaat in het voordeel van de gebruiker.

Broodkruimels

Hij ziet het voor zich dat de data van de gebruiker ook handig is voor vrienden. "Het zijn broodkruimels die je uitstrooit. Dat kan een check in bij een museum zijn, maar ook een stuk graffiti dat je ergens tegenkomt. Dat kan ook handig zijn voor je vrienden. Je kunt aandacht geven naar van alles, ook kleine dingen."

"Bij Foursquare checkt de gebruiker gemiddeld 3 keer per dag in. Dan krijg je in de loop van de tijd een mooi profiel van die gebruiker." Inmiddels gebeuren 40 procent van de checkins buiten de Verenigde Staten. "We zien vooral een grote groei in Azië nu." "Maar", zo vindt Crowley: "met 6 miljoen gebruikers hebben we nog steeds een lange weg om te gaan."

Organiseren informatie

Een van de hobbels in de weg is het organiseren van informatie. "We groeien hard, dus worden bijvoorbeeld ook veel plekken dubbel aangemaakt door gebruikers. Om succesvol te zijn, moeten we de community managen zodat de goede informatie naar boven komt. We moeten blijven innoveren, dat moeten we niet aan een ander overlaten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond