Deel dit artikel
-

Friendscout24 verkocht aan Match.com

De Europese tak van Match.com, onderdeel van IAC, neemt Friendscout24. Diens eigenaar kleedt zijn bedrijvengroep uit om zich op kernactiviteiten te kunnen richten.

Duitse media melden de overname van Friendscout24, waar Match.com enkele miljoenen euro’s zou hebben betaald. Hoewel de datingsite internationaal werkt, is er niet veel geld voor betaald omdat de marktposities inmiddels zijn ingenomen door de grootste spelers. De transactie is feitelijk het uitkopen van een concurrent.

In Nederland betekent dit dat Friendscout24 en Lexa in een bed komen te liggen.

De verkopende partij Scout24 Group uit Duitsland heeft een roerige periode achter de rug. Het is een paar jaar onderdeel van Deutsche Telekom geweest dat daarmee probeerde zijn inkomstenstromen te diversificeren. Dat lukte niet. Afgelopen najaar kon het telecombedrijf, na lang leuren, de advertentiesites eindelijk verkopen voor anderhalf miljard euro aan investeerder Hellman & Friedman. Minder dan de beoogde twee miljard.

Scout24 wil zich op de kernactiviteiten gaan richten. Dat zijn onroerend goed en auto’s (Autoscout). De verkoop van de datingtak is de eerste stap in het afslanken van de organisatie.

Hoewel de traditionele datingmarkt nieuwelingen als Tinder en Second Love ziet opkomen, drukt dat de financiële resultaten niet. Match.com boekte in het eerste kwartaal van 2014 een omzetgroei van negen procent tot 211 miljoen dollar. Het bedrijfsresultaat kwam in die periode uit op 39,8 miljoen (+7%) en het aantal abonnees groeide met tien procent tot 3,5 miljoen (PDF).

Foto: Timothy Marsee (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond