Game-industrie in 2016 goed voor 91 miljard dollar

De game-industrie was dit jaar goed voor 91 miljard dollar omzet, volgens voorlopige schattingen van Superdata Research.

Niet verrassend wordt een belangrijk deel van de omzet gerealiseerd door mobiele games. De omzet kwam neer op zo’n 41 miljard dollar, mede dankzij toppers als Pokémon Go en Clash Royale.

In het rapport is het succes van Super Mario Run nog niet eens meegerekend. De gratis game is 50 miljoen keer gedownload, waarmee een nieuw record is gevestigd. Gebruikers moeten 9,99 dollar betalen als zij hogere levels willen spelen. De belangstelling voor betaalde niveaus lijkt overigens van korte duur: In de dagen na verschijning werd Super Mario Run in 49 landen de meest winstgevende app, maar dat is de game niet langer.

Pc games blijven overigens onverminderd populair. De omzet in deze categorie bedroeg nog altijd 34 miljard dollar.

Games voor virtual reality lijken alweer over hun hoogtepuny heen, al kan dat liggen aan de nog altijd dure VR-headsets. Niettemin brachten deze games 2,7 miljard dollar op. Esports genereerde 892 miljoen omzet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug