Deel dit artikel
-

Gaming in Nederland: ambitieuze puber met potenties

De Nederlandse gamesindustrie heeft veel groeipotentie. Er zijn circa 330 bedrijven die samen goed zijn voor 3.000 banen en een omzet van 150 tot 200 miljoen euro. Dat stelt Taskforce Innovatie Regio Utrecht.

TFI heeft in samenwerking met Control Magazine, de Dutch Game Association en iMMovator onderzoek gedaan naar verschillende onderdelen binnen de gamesector. In vergelijking met de vorige Gamemonitor in 2010 is het aantal gamebedrijven nagenoeg verdubbeld en het aantal banen en geraamde omzet flink toegenomen.

Nederland heeft internationaal gezien op het gebied van applied gaming en de digitale distributie van games al een goede reputatie opgebouwd. Het onderzoek laat zien dat dat er grote potentie is voor (door)ontwikkeling van de sector. Om dit te realiseren zal echter wel aandacht besteed moeten worden aan betere toegang tot financiering, meer interdisciplinair onderzoek naar de effecten van games en gameplay en meer aandacht voor ondernemersvaardigheden en crossovers.

Amsterdam (73 bedrijven) en Utrecht (58 bedrijven) springen eruit als de twee steden met veruit de meeste gamebedrijven. Op gepaste afstand volgen grote steden Rotterdam, Den Haag, Hilversum en Eindhoven. Leeuwarden staat relatief hoog door de aanwezigheid van enkele gameopleidingen, evenals Delft en Breda. De G4-steden en Hilversum zijn samen goed voor bijna tweederde van de werkgelegenheid in de Nederlandse gamesindustrie.

In Nederland zijn er bij de ontwikkeling van console- en pc-games slechts enkele bedrijven actief. Omdat ontwikkeling en distributie van pc- en consolegames een integrale benadering van hardware, software, gamedevelopment en marketing vraagt, heeft Nederland, bij gebrek aan een hardwarefabrikant, hierin nooit een grote rol gespeeld. Wel zijn er verschillende Nederlandse bedrijven in deze markt actief die games ontwerpen voor console en pc. Met de first-person shooter serie Killzone, in opdracht van uitgever Sony ontwikkeld, is Guerrilla Games het bekendste voorbeeld. Daarnaast zijn ook andere partijen zoals Two Tribes en Playlogic games actief in dit segment. Op de markt voor casual games is minder kapitaal nodig en daar scoort Nederland beter.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond