Deel dit artikel
-

Gebruik QR-codes in tijdschriften neemt toe

Het gebruik van QR-codes in Amerikaanse tijdschriften is vorig jaar met 617 procent gegroeid. Dat blijkt uit een studie van Nellymoser.

Volgens Nellymoser wordt de trend vooral gestuurd door adverteerders. Die zetten steeds vaker QR-codes in advertenties om consumenten online meer informatie te verschaffen.

Het bedrijf keek naar de honderd populairste tijdschriften en analyseerde ruim 164.000 pagina’s. De groei nam volgens Nellymoser maandelijks toe.

In Nederland valt het gebruik nog tegen. Vorig jaar september maakten adverteerders nog maar mondjesmaat gebruik van QR-codes in printadvertenties, aldus Nielsen naar aanleiding van onderzoek in dagbladen en tijdschriften. Retailers hebben een aandeel van meer dan vijftig procent in de uitingen met een QR-code.

Deel dit bericht

3 Reacties

Matthijs

Het aandeel gebruikte qr-codes zegt me eigenlijk niet zoveel. Hoe zit het met het gebruik en rendement?

Jeroen

Waarom gestuurd vanuit adverteerders? In een magazine kan de uitgever bij een mooi artikel of interview toch hel goed gebruik maken van een QR code om het te verrijken met een video? Zien we nog veel te weinig.

Martijn Beerthuizen

probleem in NL ligt meer in de uitwerking van de campagnes achter de codes. ja, een van de mooiste oplossingen voor het gebruik van codes is het verreiken van bv jouw verhaal maar veel marketing bedrijven proberen hip te zijn met qr codes maar missen hun doel volledig. qr codes in advertenties horen een interactie te veroorzaken tussen lezer en adverteerder. helaas zien we nog steeds veel te vaak een simpele verwijzing naar de website van de adverteerder… die dan vaak ook nog niet is aangepast voor mobiel gebruik. gelukkig zien we voorzichtig aan dat de marketing en pr bureaus beter nadenken over het gebruik van de codes. als je weet wat je doet en denkt vanuit de positie van de lezer zal je zien dat de codes meer effect hebben en worden ze ook meer en mee gebruikt. het is nu aan ons… de marketing en pr mensen om de lezers te laten genieten van die codes en betere toepassingen te publiceren. overigens komt er nu meer en meer info beschikbaar over meetbaarheid van de codes door betere kennis en inzicht. we zijn er nog lang niet en er is en blijft een hoop te leren voor ons allemaal… maar dat maakt het juist een uitdaging

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond